Coordinadora: Mar Valverde Curs acadèmic: 2017-18 Nivell: Cicle Inicial Àmbit d’implicació: Cicle Competència/Capacitat: Comprendre i valorar textos literaris senzills, adaptats o autèntics, adequats a l’edat (C10). Àrea: Llengua catalana |
Objectius:
• Fomentar l’hàbit de la lectura.
• Millorar les estratègies de comprensió lectora (fer hipòtesis i comprovar-les, fer inferències, fer connexions, resumir i visualitzar).
• Reforçar el conte com a eina per expressar emocions, imaginar,aprendre,descobrir…
• Donar a conèixer diferents contes, il•lustradors, autors...
Descripció:
A Cicle Inicial de l’escola Bisbat d’Ègara, des de fa uns cursos estem treballant per millorar les estratègies de comprensió lectora a través dels contes. Per aquest motiu, aprofitem les sessions de biblioteca per treballar els objectius abans esmentats.
Algunes de les sessions més interessant realitzades són els laboratoris de contes, on les històries giren envers un eix principal que pot ser un personatge de conte, un autor, les emocions....
Aquestes activitats són una adaptació de “Activitats per treballar les estratègies de comprensió lectora a l’educació infantil i al cicle inicial de primària” de la Col•lecció de dossiers didàctics elaborat pel Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics del Departament d’Ensenyament.
Metodologia i recursos utilitzats:
Els recursos utilitzats són diferents tipus de contes envers un personatge (llops, dracs, princeses, bruixes, pirates...) per tal de trencar estereotips, en aquest laboratori de contes envers els llops.
Entrem a la biblioteca (organitzada amb la temàtica de contes de llops), els fem seure a la rotllana i els expliquem un parell de contes de llops (per exemple, les set cabretes i el llop i l’ovelleta que va venir a sopar).
Conte: L’Ovelleta que va venir a sopar.
L'ovelleta que va venir a sopar és un conte deliciós, ple de valors com l'amistat, la generositat i l'acceptació de les diferències.El llop i l'ovelleta són antagònics. Però què passa quan una ovelleta es presenta a casa del llop a l'hora de sopar, quan el llop té molta gana i l'ovelleta fred?
Hem de llegir el conte facilitant la intervenció dels nens i nenes a mesura que es va explicant, demanant-los com creuen que el llop farà passar el fred, la gana, el singlot...de l'ovelleta. Ens hi fitxem com va canviant la cara del llop a mesura que avança el conte. Aprofitem per pensar en altres contes on surti el llop com a protagonista.
A partir dels diferents contes de llops, el mestre/a pot preguntar:
• Com és el llop en aquests contes?
• Recordeu què ens explicava l’altre conte sobre el llop? I aquest què ens diu?
• És diferent? És igual? Per què?
• En quins altres contes surten llops?
Després de reflexionar sobre el tema, els alumnes tenen una estona per llegir i mirar els diferents contes de llops.
Un cop tots els grups de cicle inicial han realitzat la sessió de biblioteca, durant unes dues setmanes es repartiran els contes entre els nivells perquè l’hora de lectura del matí sigui envers aquesta temàtica.
Després hauran d’omplir una fitxa de lectura amb el conte que més els ha agradat.
Avaluació:
- Actitud de l’alumne durant la sessió de biblioteca.
- Fitxa de lectura elaborada per l’alumne (individualment):
Valoració i /o conclusions: La valoració és molt positiva, ja que els alumnes s’engresquen molt per la lectura i les converses durant la sessió de biblioteca són molt enriquidores.
Conceptes claus: Literatura Infantil i Juvenil.
Per a més informació: Blog Cicle Inicial de l'Escola Bisbat d'Ègara