divendres, 27 de maig de 2011

Els països del món, treball interdiscliplinar a l'Escola Agustí Bartra

El curs 2010-2011 l’ESC Agustí Bartra ha triat com a eix transversal el tema: ELS PAÏSOS DEL MÓN. Cada classe ha triat el nom d’un país i durant el curs han fet diferents treballs, activitats i recerques sobre ell.
Durant la setmana Cultural s'ha fet una exposició sobre els diferents països triats i la seva cultura, així com tallers de  banderes i paraules viatgeres que recullen vocabulari habitual sobre habilitats socials lligat al treball d’educació emocional.



Centre educatiu: Escola Agustí Bartra
Curs acadèmic: 2010-11
Nivell: Projecte transversal a tot el centre. Així doncs, els cursos de Cicle Inicial, Cicle mitjà i Cicle Superior del Centre.  
Competències: 
Gràcies a aquest Projecte es vol treballar fonamentalment la Competència Artística, així com la Competència Social.  Competència digital.
Àrees: projecte transversal i interdisciplinar, on es treballen diversos elements, tals com les habilitats socials o la intel·ligència emocional.





Objectius: 

L’escola s’ha marcat uns objectius anuals sobre el treball intercultural per educar els alumnes en la riquesa que suposa la diversitat. Un dels principals objectius que es volen assolir és el següent: Fomentar la coneixença d'altres realitats culturals (països del món). No obstant, gràcies al Projecte també s'han treballat d'altres objectius, tals com:
- Desenvolupar les habilitats socials
- Treballar  la Intel·ligència emocional
- Fomentar un clima intercultural basat en el respecte
- Treballar aspectes propis de la  sensibilització social envers els alumnes
- Aprendre a valorar la riquesa de la diversitat
Per tant, veiem que gràcies a aquesta experiència educativa al centre es volen treballar aspectes propis de la interculturalitat, fomentant en els alumnes actituds respectuoses i obertes; Fomentar i treballar sobre la idea de veure i entendre la diferència com una oportunitat i mai com una barrera.


Descripció: 
Aquest curs l’escola ha triat com a eix transversal el tema: ELS PAÏSOS DEL MÓN.
Cada classe ha triat el nom d’un país i durant el curs s’han fet diferents treballs, activitats i recerques sobre ell i  han culminat durant la setmana Cultural i Esportiva amb l’inici d’una exposició sobre els diferents països triats i la seva cultura, a més d’uns tallers de  banderes que s’han penjat al cel obert del vestíbul de l’escola i paraules viatgeres que recullen vocabulari habitual sobre habilitats socials lligat al treball d’educació emocional.  Aquestes paraules van pujades dalt d’un tren que les transporta per l’escala del centre i ens porta fins dalt, podem anar-les veient i observant com cada paraula té la seva traducció en diferents idiomes. 
Aprofitant la temàtica l’alumnat de 6è ha realitzat un taller de recerca d’informació i elaboració de pàgines web utilitzant la tecnologia dels llocs web de Google-XTEC:
  • El resultat d’aquest taller ha estat la construcció col·lectiva d’un lloc web en el que hem recollit informació relativa a 27 països del món.
  • Agrupats per parelles formades per un membre de cada classe de 6è, cada grup ha aprés a fer anar la tecnologia dels llocs web de Google-XTEC per tal de penjar a la web les diferents informacions textuals i recursos audiovisuals que ha cercat sobre el seu país, a partir d’una selecció de fonts d’informació presentades pel mestre.
  • Aquesta tasca s’ha fet en la sessió del taller i també més enllà de l’horari escolar.
    Cada grup ha pogut seguir el seu procés d’avaluació a través del mateix lloc web.
La cloenda de tota aquesta setmana ha estat la mostra de danses del món que han preparat les dues especialistes de música i que ha s’ha realitzat davant de les famílies com a acte final.

A continuació us desenvolupem aquesta activitat més detalladament:

  •  S’ha articulat com un conte i situat en un país africà on un rei vol descobrir quina és la dansa més bonica del món arrel que la bruixa Dansilanga ha embruixat tot el seu poble amb un encanteri de tristesa, només descobrint la dansa més bonica del món es podrà trencar. Per tal de descobrir-la es viatja a través de diferents països cercant-la, per arribar a la conclusió després de veure-les totes que la més bonica és aquella que es dansa sentint-la amb el cor.  
  •  La representació del conte ha anat a càrrec dels alumnes, de 3r a 6è de l’Aula d’Acollida i la mestra que la gestiona.  Amb el guió inventat per les especialistes els nens i nenes han après de memòria els diàlegs dels personatges: La bruixa Dansilanga, el cap de la tribu Bubukonga, els reporters que van al Congrés Internacional de Danses (càmeres i locutors).  Per a aquests alumnes participar com a protagonistes en un acte d’aquesta magnitud i importància els ajuda molt en l’aprenentatge de la llengua i en la millora de l’acte comunicatiu oral.
  •  L’acte comença amb la participació d’aquests actors i a mesura que els reporters van entrevistant els representants dels diferents països els alumnes implicats surten a ballar la seva dansa.
  • La tria de les danses s’ha fet tenint en compte que estiguessin representats tots els continents.  S’ha fet la coreografia de cada dansa en funció de l’edat dels alumnes que la interpretaven, en algun cas fins i tot s’ha hagut d’inventar els passos per tal de donar una forma escenogràfica a la dansa.  S’ha tingut en compte que els alumnes portessin algun element de vestuari adient al país i/o dansa que estaven interpretant, sense que això representés ni despesa econòmica per les famílies ni una feina extra per a les aules.


  • L’acte s’ha desenvolupat a les pistes esportives del centre on els alumnes s’han assegut al terra al seu voltant.  D’aquesta manera la visió de l’espectacle era correcte per a tots i assegurava una ràpida incorporació a l’escenari en el moment de la seva participació.  Quan acaba l’espectacle amb el trencament de l’encanteri tots els alumnes junts interpreten una última dansa fent que cada alumne gran anés a buscar al seu agermanat petit per dansar junts, amb un mocador de color a la mà. Hi havia mocadors de molts colors diferents simbolitzant la diversitat. Els alumnes han viscut aquesta festa amb una gran motivació i expectació, sentint-se protagonistes en cada moment  de les activitats.

El resultat final d’aquesta activitat és una mostra festiva del treball intercultural que es porta a terme al centre donada la diversitat d’alumnat de diferents procedències geogràfiques.
Si desitgeu ampliar la informació d'aquesta experiència, o veure d'altres que es realitzen al mateix centre, podeu fer clic aquí, i accedireu a la pàgina web del centre. 





Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.