El conte de "La llegenda de la Vaca" s'el·labora a partir de la llegenda i aprofitant també la lletra de "La cançó de les balances" d'Ovidi Montllor.
Coordinadores: Rosa Chacón i Lorena González (tutores de 4t de l'Escola Pau Casals); Aina Guitart i Montse Camañas (tutores de 4t de l'Escola Font de l'Orpina); Montse Barón i Edith García (tutores de 2n de l'Escola Pau Casals); Elisabet Cobos i Sara Molina (tutores de 2n de l'Escola Font de l'Orpina).
Curs acadèmic: 2016-2017
Nivell: Primària.
Àmbit d'implicació: Centre
Competències: Comunicativa lingüística, aprendre a aprendre, coneixement de la societat i de l'entorn, artística i cultural.
|
Àrees: Català i Coneixement del medi (4t) i Plàstica i Coneixement del medi (2n).
Aquesta llegenda la representen cada any Els Diables de Vacarisses a la Festa Major Petita (26 de maig, Sant Felip Neri). En aquesta Festa també es fa la Baixada de la Vaca, on hi participen els alumnes de 6è de les dues escoles i la Fira d’artesans i oficis del s.XVIII. Durant aquesta festa, es cou una vaca com a rememoració del què antigament va passar en aquest poble.
Aquesta llegenda la representen cada any Els Diables de Vacarisses a la Festa Major Petita (26 de maig, Sant Felip Neri). En aquesta Festa també es fa la Baixada de la Vaca, on hi participen els alumnes de 6è de les dues escoles i la Fira d’artesans i oficis del s.XVIII. Durant aquesta festa, es cou una vaca com a rememoració del què antigament va passar en aquest poble.
Temporització: 1r i 2n trimestre
Objectius:
|
- Investigar sobre els costums, així com el vestuari, el mobiliari i els utensilis de l'època.
-
Aplicar diferents tècniques plàstiques en l'elaboració d'unes il·lustracions.
-
Aprendre a treballar en petit grup i fer treball cooperatiu.
-
Reconèixer i valorar la feina dels altres, així com la pròpia.
- Primer de tot, els alumnes de 4t de primària de les dues escoles van fer una escriptura de la llegenda de la vaca, tot basant-se en les dades que trobem a la web de l'ajuntament.
- Les il·lustracions del llibre es van fer per part dels alumnes de 2n de primària de les dues escoles, basant-se en el vestuari i dades de l'època.
La redacció del text es va fer per apartats i en petits grups i els dibuixos, cada escola va fer els seus agrupaments.
En ambdós casos, es va repartir a cada escola una part del conte. Les mestres es van reunir per decidir els acabats comuns i les tècniques a utilitzar.
Els passos que es van seguir per a fer aquest conte van ser:
Els criteris d'avaluació són els següents:
Valoració: Una vegada acabada l'activitat tots els alumnes es van sentir molt orgullosos de la feina feta. Els alumnes valoren sobretot el treball cooperatiu de tots els que han participant en aquesta activitat de les dues escoles i afegeixen que, gràcies a la cooperació de tots el resultat ha estat excel·lent.
Al començament de l'activitat, els alumnes creien que fer un conte era molt complicat, tot i així, amb la col·laboració de tots i l'ajuda de les professores van comprovar que no era tant difícil com semblava al principi.
Aquesta activitat és molt enriquidora ja que, per una banda adquireixen coneixements sobre la llegenda, el poble, costums i vestuaris d'èpoques passades i, a més a més, es promou el treball cooperatiu.
El Llibre de la vaca (Edició Abril 2017. Felip Unigràfic S.L.) es va vendre a la presentació del llibre, a la Fira de la Festa Major Petita de 2017 i ara és a la venda a l'Ajuntament de Vacarisses.
En ambdós casos, es va repartir a cada escola una part del conte. Les mestres es van reunir per decidir els acabats comuns i les tècniques a utilitzar.
Els passos que es van seguir per a fer aquest conte van ser:
- Trobada dels mestres de les dues escoles(4t)
- Repartiment del text.
- Elaboració del redactat.
- Posada en comú
- Trobada mestres de 2n
- Concurs per escollir els personatges dels senyors del castell.
- Repartiment de les escenes en funció de les que tenen els senyors.
- Elaboració dels dibuixos.
- Posada en comú
- Revisió final amb retocs per ordinador.
- Enviament a impremta.
Els criteris d'avaluació són els següents:
- Conèixer la llegenda de la vaca
- Conèixer el vestuari, els costums i els personatges de l'època.
- Expressar de forma senzilla i clara la llegenda, tant pel que fa al text com a les imatges.
- Col·laborar en la realització d'un treball entre les dues escoles.
- Valorar el treball fet entre tots.
Textualització
Estratègies implicades en la revisió:
S'escanegen les pàgines i des de l'edició de la imatge es retoquen els fons d'algunes pàgines, així com els límits de les pàgines.
Al començament de l'activitat, els alumnes creien que fer un conte era molt complicat, tot i així, amb la col·laboració de tots i l'ajuda de les professores van comprovar que no era tant difícil com semblava al principi.
Aquesta activitat és molt enriquidora ja que, per una banda adquireixen coneixements sobre la llegenda, el poble, costums i vestuaris d'èpoques passades i, a més a més, es promou el treball cooperatiu.
El Llibre de la vaca (Edició Abril 2017. Felip Unigràfic S.L.) es va vendre a la presentació del llibre, a la Fira de la Festa Major Petita de 2017 i ara és a la venda a l'Ajuntament de Vacarisses.