El curs 2017-2018 s'ha començat a treballar per ambients a l'Educació Infantil de l'Escola França.
El treball per ambients és una manera diferent d’ensenyar i aprendre que té com a principal objectiu fomentar un aprenentatge espontani i lliure a partir de la motivació dels infants.
Treballar per ambients comporta que els infants es converteixin en els propis protagonistes del seu aprenentatge, participant de manera activa, constructiva i creativa.
Treballar per ambients comporta que els infants es converteixin en els propis protagonistes del seu aprenentatge, participant de manera activa, constructiva i creativa.
Comporta un aprenentatge a través del joc, de l’exploració i l’experimentació, de la interpretació i del treball cooperatiu.
FILOSOFIA DELS AMBIENTS
Els ambients són espais gestionats per prendre decisions on els infants de diferents edats tenen la possibilitat de construir i compartir coneixements amb la resta de companys i adults. Aquesta interacció entre els infants de diferents edats (3, 4 i 5 anys) promou que els més grans “estirin” dels més petits, se sentin més valorats i agafin un nivell més alt de responsabilitat i autonomia, i que tots aprenguin els uns dels altres. |
|
Per tant, tot i que el mestre és el mateix, el grup a cada sessió és diferent i fa que s’iniciï un nou procés d’ensenyament – aprenentatge.
L’espai i el material com a font d’aprenentatge: S’ofereixen recursos que promouen que l’infant pugui seguir el seu propi procés d’aprenentatge, aplicant els coneixements a diferents situacions.
El mestre no ha de ser el que només transmet coneixements, sinó que és un guia i un provocador de situacions d'aprenentatge.
Portar a terme aquesta metodologia, enriqueix molt perquè cada mestra que hi participa, porta la seva pròpia motxilla i unes ulleres diferents per viure una mateixa experiència.
Alhora exigeix molta coordinació i treball en equip amb el cicle.
Els ambients es realitzen els dijous a la tarda de 15:15 a 16:15 i s'organitzen de la següent manera:
Els infants de P3, P4 i P5 poden triar l’ambient on volen anar. Cada ambient té 3 pinces i cada alumne per ordre tria una pinça.
Cada ambient comptarà amb 18 alumnes de diferents classes i edats. Cada alumne portarà una pinça del color de l’ambient per saber on li toca anar i per ser més visible per la mestra.Tenim establert un calendari on els nens aniran canviant d’ambient i s’intentarà al màxim que tots els infants passin per tots els ambients, amb la consigna de no repetir l’ambient que ja ha fet. A cada ambient el mestre fa de guia i fa propostes als nens i nenes.