
A l'Institut Cavall Bernat tenen un servei de mediació entre iguals que els permet treballar els conflictes d'una manera dialogada i respectuosa.
Coordinadors/es: Felicitat Llop
Curs acadèmic: 2016-17
Nivell: secundària
Àmbit d'implicació: Projecte de Centre
Competències: Autonomia i Iniciativa personal, Coneixement i Interacció amb el món físic, Social i Ciutadana
|
Objectius:
- Millora de la
cohesió i el clima escolar
- Conèixer i poder
aplicar un procés de mediació
- Millorar el
comportament en situacions de conflicte i crear un entorn d’aprenentatge
constructiu
- Crear un espai de
mediació dins del centre
- Promoure el
respecte i la comprensió entre l’alumnat
- Potenciar la
importància del diàleg i la mediació davant un conflicte
Metodologia:
A l’Institut Cavall Bernat porten a terme un servei de
mediació entre iguals. Es formen a una sèrie d’alumnes per tal de
capacitar-los per portar a terme un procés de mediació en cas de conflicte.
Utilitzen la mediació com a eina de resolució pacífica de conflictes. L’institut
habilita un espai on es pugui dur a terme la mediació d’una manera tranquil·la
i relaxada.
Un procés de mediació compta amb les següents parts:
- Els alumnes
parlen amb les persones implicades al conflicte per separat, per tal de valorar
si el conflicte és susceptible de mediació o no. S’ha de tenir en compte que la mediació és un
procés voluntari i, per tant, cap persona pot estar obligada a realitzar-la.
Una vegada les parts implicades accedeixen a formar
part del procés de mediació:
- Es fa una sessió
conjunta amb les parts implicades al conflicte on es presenten les normes i el
funcionament de la mediació. Els mediadors es presenten i deixen clara la seva
neutralitat i confidencialitat davant el conflicte. Les normes han de quedar
clares i acordades abans de començar el procés. S’ha de parlar i escoltar per
torns i d’una manera respectuosa en tot moment.
- Cada part
explica el problema des de el seu punt de vista, intentant buscar punts comú
per facilitar l’entesa. És molt important incidir en cóm es senten les
parts implicades, ja que els sentiments i les emocions juguen un paper molt
important en un conflicte.
- El mediador
intenta aclarir el conflicte a partit de l’escolta activa, mostra empatia i
clarifica les diferents versions.
- Una vegada
escoltats els diferents punts de vista, es passa de l’exposició als interessos.
Què necessiten ambdues parts per tal de que el conflicte es solucioni? S’ha de
definir el conflicte com a un ítem
que ens competeix a tots, on tots estem implicats.
- Quan ja s’han
exposat els interessos, es fa una pluja d’idees amb possibles vies de solució
del conflicte i s’avaluen aquestes opcions fins arribar a un acord.
- Es redacta un
acord molt concret per tal de que sigui avaluable. S’arriba a un compromís de
quedar per una pròxima sessió en un temps i avaluar la situació de l’acord. Si
en aquesta pròxima sessió tot va correcte i no s’ha arribat a cap altre
conflicte, la mediació es dóna per finalitzada.
Valoració:
La mediació entre iguals és una bona manera de crear
un clima de cohesió i respecta al centre. És una forma alternativa i constructiva
de tractar el conflicte. El conflicte és una font d’aprenentatge i creixement
personal, contribueix a la millora i a l’enriquiment en les relacions entre
persones. Introduir el servei de mediació entre iguals al centre és una
oportunitat perquè els alumnes s’adonin de que no és necessària la presència
d’un adult per poder arribar a una solució quan es produeix un conflicte, sinó
que entre ells poden arribar a un acord a través del diàleg i el respecte.
L’èxit d’un procés de mediació no només és arribar a la resolució del
conflicte, sinó també crear un clima on les eines de resolució no siguin la
violència i l’agressivitat. A més a més, quan es treballa la mediació també
s’exerceixen tècniques de comunicació i habilitats socials. Aquesta és una
pràctica molt útil i que té resultats clars i efectius dins l’àmbit educatiu.
Conceptes clau: mediació, conflicte, respecte, comprensió, diàleg