
Aquesta notícia mostra algunes activitats del centre dins d'aquesta metodologia competencial per projectes. Centre Educatiu: Escola Rellinars Nivell: Educació infantil i primària Àmbit d'implicació: Projecte de Centre Competències: Aprendre a aprendre, Comunicativa lingüística i audiovisual i Autonomia i la iniciativa personal |
L’escola de Rellinars és un centre educatiu rural situat al poble de Rellinars; aquesta té un conjunt de característiques molt particulars marcades pel context dins del qual es troba inserida (baix nombre de població, esta situada a menys de dos quilòmetres del Parc de Sant Llorenç del Munt, etc.). |
Algunes consideracions prèvies en relació al centre que hauríem de tenir en compte per a poder comprendre la seva forma de treballar són: l’escola de Rellinars és una escola jove (aquest és el seu quart curs d’història); el sistema de graduació del centre també és singular, donat el baix nombre d’alumnes matriculats, però per altra banda els pocs mestres. A l’escola podem trobar-hi alumnes d’edats compreses entre els 3 i els 12 anys distribuïts en 4 grups/3nivells: 2 d’infantil amb 17 alumnes d’entre 3 a 5 anys, un grup de mitjans amb 20 nens i nenes d’entre 1r i 3r de Primària i un grup de grans format per 24 alumnes de 4t a 6è de Primària.
Descripció:
A continuació no pretenem descriure una pràctica educativa concreta, sinó que volem fer referència a l’innovador Projecte Educatiu del Centre i a la forma, així com a l’aplicació a les aules d’aquest ideari.

El grup dels grans:
Aquest grup d’infants va participar a La Trobada d’Escoles Novelles, on varen exposar en públic les seves reflexions al voltant del seu propi procés d’aprenentatge. La presentació es titulava “Com aprenem nosaltres?”, i era la transmissió de les reflexions finals, que aquest grup d’alumnes duia molt de temps preparant a l’aula, en relació a com aprenen.
Destaquem algunes d’aquestes reflexions, que ens ajuden a veure els tipus de processos d’E-A que s’impulsen des del centre:
- Per tal que l’aprenentatge pugui ésser significatiu s’han de diversificar les estratègies educatives (debats, exposicions, conferències, investigacions, etc.); és important saber fer servir l’eina adequada per a cada treball;
- La avaluació és molt important en tots els moments del procés educatiu. S’ha de concebre com quelcom transversal;
- Importància de la reflexió per aprendre a pensar per nosaltres mateixos.
Si desitgeu ampliar la informació d’aquesta experiència podeu accedir al següent enllaç on se’ns presenten uns vídeos explicatius.
El grup dels mitjans:
Un dels projectes que desenvolupen els alumnes d’aquets grup d’edat és el següent:
un projecte conjunt amb nens i nens d’escoles de Santander i Galícia, per tal de treballar les diferències horàries (a quina hora surt el Sol a cada zona, etc.).
Aquí podeu veure algunes fotografies d’aquesta experiència.
El grup dels petits:
Destaquem el projecte “Mares i fills/es de la nostra classe”, inspirat en l’exposició anomenada “Maternitats - Fotografies i narracions de Bru Rovira” de la Fundació Obra Social “la Caixa”.
Aquest projecte consta de vàries parts, que són:
- Comenten/reflexionen/imaginen el que hi ha darrera d’algunes fotografies de l’exposició d’en Bru Rovira;
- Els nens es converteixen en fotògrafs/retractats i es fan fotografies amb les seves mares, per posteriorment fer-ne una exposició;
- Parlen sobre com n’és d’important per als infants la seva mare i dibuixen alguna cosa que els agrada fer amb ella;
- Reflexions diverses entorns de la maternitat utilitzant diversos instruments/estratègies, com ara “Hem estat dins la panxa de la mare?” “Les plantes tenen mare?”;
- Els nens fan un mural amb fotografies de mares i fills que han seleccionat;
- Situen en el temps a en Bru Rovira i a la Isabel Muñoz;
- Van al museu a veure l’exposició sobre la infància de la Isabel Muñoz i en fem fotografies;
- Pensen un títol per l’exposició i en parlen entre tots. Decideixen que l’exposició és dirà: “Mares i fills/es de la nostra classe”;
- Tornen a mirar les fotos del Bru Rovira i les representen gestualment.
- Parlen sobre el seu futur com a pares i mares i ho representem amb un dibuix;
- Fan un díptic per l’exposició i el fan arribar a tota l’escola i a tot el poble;
- Finalment preparen i fan la conferència i l’exposició de “mares i fills de la nostra classe”.
Si desitgeu més informació, o veure fotografies sobre l’exposició “mares i fills de la nostra classe” cliqueu aquí
Si us voleu informar sobre l’exposició anomenada “Maternitats” d’en Bru Rovira, podeu mirar el següent vídeo.