dijous, 7 d’abril de 2016

Psicomotricitat a l'escola La Roda. Anem a la sala!

A l'escola La Roda prioritzen el treball de psicomotricitat com a fonament per a molts altres aprenentatges de l'infant.




Coordinadora: Laura Andrés
Curs: 2015-16
Nivell: Educació Infantil
Àmbit d'implicació: projecte de centre
Capacitat: Capacitat aprendre a ser i actuar de manera autònoma, capacitat de descobrir i tenir iniciativa, capacitat aprendre a pensar i comunicar.
Àrees:  Descoberta d’un mateix i dels altres




    Objectius
    - Fomentar la imaginació de l’alumnat a través de noves experiències sensorials.
    - Crear escenaris diversos per expressar-se i ambients per imaginar.
    - Descobrir i conèixer el material treballat i les múltiples possibilitats a través del cos.

    Descripció
    A l’escola La Roda, han desenvolupat unes sessions de joc psicomotriu  per tal d’incentivar processos d’aprenentatge relacionats amb descobrir i conèixer nous materials, experimentar a través del cos, imaginar i  transformar per tal d’expressar-se. 
    Realitzen dues sessions al trimestre destinades a la psicomotricitat, amb unes instal·lacions de joc determinades, on l’alumnat a través de materials diversos realitzen experiments i descobreixen coses noves. 
    La resta de sessions es destinen a un treball de psicomotricitat centrat en la relació amb el propi cos, els altres i l’espai, seguint la proposta de Bernard Acouturier.
    Metodologia i recursos utilitzats:
    El desenvolupament d’una sessió és el següent:

    1. Trobada grupal: 
    - Descobrir i conèixer el material
    - Escalfar abans de començar

    2 . Actuar per descobrir i aprendre ( moment d’expressivitat motriu i exploració del material) 

    3. Endreçar la sala abans de marxar

    4. Relaxar el cos per sentir-se bé

    5. Trobada grup: Expressió de les situacions viscudes

    Per realitzar les sessions corresponents utilitzen diferents recursos materials que puguin ser versàtils i ofereixin múltiples possibilitats, com són confetis, globus, tubs, serpentines, cèrcols.. Cada recurs s’utilitza per provocar diferents situacions i puguin sorgir noves experiències.
    A través de la relació amb aquest material sorgeixen exploracions amb el propi cos, a través de l’equilibri, el balanceig, salts, arrossegaments, encongiment... alhora que el joc, com a element propi de l’edat és present contínuament  i va evolucionant segons l’infant.


    Valoració i/o conclusions
    El centre utilitza molts bons recursos per treballar la psicomotricitat i la plàstica amb els alumnes. Els posa en situació i això els ajuda a experimentar i a conèixer altres sensacions. Fomenten la imaginació en diferents contextos, i noves experiències corporals a través de la construcció de nous ambients dins de l’aula i moments de joc simbòlic on l’entorn es transforma. 
    En el mateix PowerPoint hi trobem com els mestres del centre expressen clarament la importància d’aquestes sessions: “L’infant continua aprenent dia a dia, mai en té prou, i en aquestes edats més que mai, té la necessitat de MOURE’S per conèixer i entendre el món que l’envolta. Els adults ens queda el compromís de seguir propiciant situacions, espais i temps perquè el seu desenvolupament motriu, cognitiu i afectiu sigui el més positiu possible.”


    Conceptes claus:   psicomotricitat, expressió corporal, imaginació. 

    Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.