
Coordinació: Xavi Ros, Íngrid Ballestar, Esther Gonzàlez
Curs acadèmic: 2015-16 Nivell: 1r d'ESO Àmbit d'implicació: centre Competències: Comunicativa Lingüística i Audiovisual, Artística i Cultural, Tractament de la Informació i competència digital, Matemàtica, Aprendre a aprendre, Autonomia i Iniciativa personal, Coneixement i Interacció amb el món físic, Social i Ciutadana |
Es tracta d'un canvi innovador que s’inicia a 1r d’ESO. Ha partit d’una reflexió pedagògica sobre què aprenen els nois i noies, la formació interna i de l’anàlisi de resultats.
Al llarg del procés fins arribar al projecte del curs 2015-16 s’han realitzat actuacions en el nucli del currículum en les àrees instrumentals. |
Bases del projecte. Acords de mínims: grups heterogenis i ràtios moderades, treball per competències…..
Quins canvis? Estudiant protagonista, aprenentatge significatiu, funcionalitat, activitats que impliquin a tots (diversitat), continguts relacionats amb les emocions.
Treball multinivells i metodologies múltiples, aprenentatge més complexos, competències globals.
|
Com?
Tres àmbits: medi (naturals i socials), TECMAT (tecnologia i mates), llengües (castellà i català)
Un sol professor imparteix tota la docència de cada àmbit. Es realitzen trobades periòdiques del professorat:
- Reunió de tot el professorat de diferents grups del mateix àmbit
- Reunions de debat metodològic
- Reunions periòdiques de tot el professorat de nivell.
En les àrees d’anglès, música, visual plàstica i educació física es potencia que les activitats es relacionen entre elles. En aquest cas cada professor/a fa la seva matèria. Es realitza un reunió setmanal de professorat de les quatre matèries per coordinar projectes comuns
Característiques tècniques
- Utiltizació del mínim de llibres que permet, amb l’estalvi, que les famílies adquireixin un ordenador portàtil
- Connexió wifi a cada aula
- Endolls per carregar ordinadors
- Llibres de reutilització a les aules
- Ús puntual d’smartphone i tabletes
Primer encàrrec sobre projectes
Ha de tenir les següents característiques: treballs cooperatius, ús de l’anglès, competència digital…..
Canvis concrets
- Canvi en el disseny d’aula: taules en grup, taquilla dins aula…
- Classroom del google.
Inici dels projectes
Contextos motivadors, realitat propera als interessos dels nois i noies, reptes i preguntes, coneixements previs
Com treballem?
- Treball cooperatiu: repartiment de tasques
- Experimentant
- Recursos variats: ordinadors…
- Espais més enllà`d’aula, fóra de l'institut, biblioteca,
Aspectes que afavoreix la implementació d'aquesta metodologia? Classes de dues hores, dos mestres a aula
Avaluació / avaluació formativa
Dissenyada en tres part: observació a l'aula, treballas-productes finals, proves escrites competencials
- Passaport de lector (llegeixen el què volen i reflexionen sobre què ha llegit en el passaport) es pengen a la biblioteca i els alumnes poden veure els de tots
- Blog – port foli de cada alumne
Com acabem el projecte?
Productes finals exposats, exposicions orals, exposicions, cartells
Valoració. Aspectes positius del canvi
- Tenir 6 hores d’alumnat / 2 hores a la setmana desdoblat i amb dos mestres ajuda a conèixer millor als nois i noies
- Autonomia
Conceptes clau: treball per projectes, aprenentatge cooperatiu
Un sol professor imparteix tota la docència de cada àmbit. Es realitzen trobades periòdiques del professorat:
- Reunió de tot el professorat de diferents grups del mateix àmbit
- Reunions de debat metodològic
- Reunions periòdiques de tot el professorat de nivell.
En les àrees d’anglès, música, visual plàstica i educació física es potencia que les activitats es relacionen entre elles. En aquest cas cada professor/a fa la seva matèria. Es realitza un reunió setmanal de professorat de les quatre matèries per coordinar projectes comuns
Característiques tècniques
- Utiltizació del mínim de llibres que permet, amb l’estalvi, que les famílies adquireixin un ordenador portàtil
- Connexió wifi a cada aula
- Endolls per carregar ordinadors
- Llibres de reutilització a les aules
- Ús puntual d’smartphone i tabletes
Primer encàrrec sobre projectes
Ha de tenir les següents característiques: treballs cooperatius, ús de l’anglès, competència digital…..
Canvis concrets
- Canvi en el disseny d’aula: taules en grup, taquilla dins aula…
- Classroom del google.
Inici dels projectes
Contextos motivadors, realitat propera als interessos dels nois i noies, reptes i preguntes, coneixements previs
Com treballem?
- Treball cooperatiu: repartiment de tasques
- Experimentant
- Recursos variats: ordinadors…
- Espais més enllà`d’aula, fóra de l'institut, biblioteca,
Aspectes que afavoreix la implementació d'aquesta metodologia? Classes de dues hores, dos mestres a aula
Avaluació / avaluació formativa
Dissenyada en tres part: observació a l'aula, treballas-productes finals, proves escrites competencials
Alguns instruments:
- Diaris de bitàcola (medi) cada alumne que vol explica què ha après- Passaport de lector (llegeixen el què volen i reflexionen sobre què ha llegit en el passaport) es pengen a la biblioteca i els alumnes poden veure els de tots
- Blog – port foli de cada alumne
Com acabem el projecte?
Productes finals exposats, exposicions orals, exposicions, cartells
Valoració. Aspectes positius del canvi
- Tenir 6 hores d’alumnat / 2 hores a la setmana desdoblat i amb dos mestres ajuda a conèixer millor als nois i noies
- Autonomia
Conceptes clau: treball per projectes, aprenentatge cooperatiu