A l'institut de Matadepera estan realitzant un canvi metodològic que es basa en el treball per projectes, en potenciar els grups cooperatius, en fer de l'alumne el nucli de l'aprenentatge,... entre altres aspectes.
Coordinació: Xavi Ros, Íngrid Ballestar, Esther Gonzàlez
Curs acadèmic: 2015-16 Nivell: 1r d'ESO Àmbit d'implicació: centre Competències: Comunicativa Lingüística i Audiovisual, Artística i Cultural, Tractament de la Informació i competència digital, Matemàtica, Aprendre a aprendre, Autonomia i Iniciativa personal, Coneixement i Interacció amb el món físic, Social i Ciutadana |
Es tracta d'un canvi innovador que s’inicia a 1r d’ESO. Ha partit d’una reflexió pedagògica sobre què aprenen els nois i noies, la formació interna i de l’anàlisi de resultats.
Al llarg del procés fins arribar al projecte del curs 2015-16 s’han realitzat actuacions en el nucli del currículum en les àrees instrumentals. |
Bases del projecte. Acords de mínims: grups heterogenis i ràtios moderades, treball per competències…..
Quins canvis? Estudiant protagonista, aprenentatge significatiu, funcionalitat, activitats que impliquin a tots (diversitat), continguts relacionats amb les emocions.
Treball multinivells i metodologies múltiples, aprenentatge més complexos, competències globals.
|
Com?
Tres àmbits: medi (naturals i socials), TECMAT (tecnologia i mates), llengües (castellà i català)
Un sol professor imparteix tota la docència de cada àmbit. Es realitzen trobades periòdiques del professorat:
- Reunió de tot el professorat de diferents grups del mateix àmbit
- Reunions de debat metodològic
- Reunions periòdiques de tot el professorat de nivell.
En les àrees d’anglès, música, visual plàstica i educació física es potencia que les activitats es relacionen entre elles. En aquest cas cada professor/a fa la seva matèria. Es realitza un reunió setmanal de professorat de les quatre matèries per coordinar projectes comuns
Característiques tècniques
- Utiltizació del mínim de llibres que permet, amb l’estalvi, que les famílies adquireixin un ordenador portàtil
- Connexió wifi a cada aula
- Endolls per carregar ordinadors
- Llibres de reutilització a les aules
- Ús puntual d’smartphone i tabletes
Primer encàrrec sobre projectes
Ha de tenir les següents característiques: treballs cooperatius, ús de l’anglès, competència digital…..
Canvis concrets
- Canvi en el disseny d’aula: taules en grup, taquilla dins aula…
- Classroom del google.
Inici dels projectes
Contextos motivadors, realitat propera als interessos dels nois i noies, reptes i preguntes, coneixements previs
Com treballem?
- Treball cooperatiu: repartiment de tasques
- Experimentant
- Recursos variats: ordinadors…
- Espais més enllà`d’aula, fóra de l'institut, biblioteca,
Aspectes que afavoreix la implementació d'aquesta metodologia? Classes de dues hores, dos mestres a aula
Avaluació / avaluació formativa
Dissenyada en tres part: observació a l'aula, treballas-productes finals, proves escrites competencials
- Passaport de lector (llegeixen el què volen i reflexionen sobre què ha llegit en el passaport) es pengen a la biblioteca i els alumnes poden veure els de tots
- Blog – port foli de cada alumne
Com acabem el projecte?
Productes finals exposats, exposicions orals, exposicions, cartells
Valoració. Aspectes positius del canvi
- Tenir 6 hores d’alumnat / 2 hores a la setmana desdoblat i amb dos mestres ajuda a conèixer millor als nois i noies
- Autonomia
Conceptes clau: treball per projectes, aprenentatge cooperatiu
Un sol professor imparteix tota la docència de cada àmbit. Es realitzen trobades periòdiques del professorat:
- Reunió de tot el professorat de diferents grups del mateix àmbit
- Reunions de debat metodològic
- Reunions periòdiques de tot el professorat de nivell.
En les àrees d’anglès, música, visual plàstica i educació física es potencia que les activitats es relacionen entre elles. En aquest cas cada professor/a fa la seva matèria. Es realitza un reunió setmanal de professorat de les quatre matèries per coordinar projectes comuns
Característiques tècniques
- Utiltizació del mínim de llibres que permet, amb l’estalvi, que les famílies adquireixin un ordenador portàtil
- Connexió wifi a cada aula
- Endolls per carregar ordinadors
- Llibres de reutilització a les aules
- Ús puntual d’smartphone i tabletes
Primer encàrrec sobre projectes
Ha de tenir les següents característiques: treballs cooperatius, ús de l’anglès, competència digital…..
Canvis concrets
- Canvi en el disseny d’aula: taules en grup, taquilla dins aula…
- Classroom del google.
Inici dels projectes
Contextos motivadors, realitat propera als interessos dels nois i noies, reptes i preguntes, coneixements previs
Com treballem?
- Treball cooperatiu: repartiment de tasques
- Experimentant
- Recursos variats: ordinadors…
- Espais més enllà`d’aula, fóra de l'institut, biblioteca,
Aspectes que afavoreix la implementació d'aquesta metodologia? Classes de dues hores, dos mestres a aula
Avaluació / avaluació formativa
Dissenyada en tres part: observació a l'aula, treballas-productes finals, proves escrites competencials
Alguns instruments:
- Diaris de bitàcola (medi) cada alumne que vol explica què ha après- Passaport de lector (llegeixen el què volen i reflexionen sobre què ha llegit en el passaport) es pengen a la biblioteca i els alumnes poden veure els de tots
- Blog – port foli de cada alumne
Com acabem el projecte?
Productes finals exposats, exposicions orals, exposicions, cartells
Valoració. Aspectes positius del canvi
- Tenir 6 hores d’alumnat / 2 hores a la setmana desdoblat i amb dos mestres ajuda a conèixer millor als nois i noies
- Autonomia
Conceptes clau: treball per projectes, aprenentatge cooperatiu