dijous, 8 de gener de 2015

L'hort a l'escola. Escola bressol municipal Vallparadís

L’escola bressol Vallparadís, des de la seva creació el 2007, curs rere curs, s’ha plantejat accions per a caminar cap aquesta direcció. Des del seus inicis ja ens vàrem plantejar com a projecte de centre la creació d’un petit hort en la zona enjardinada de l’escola. Amb
la col·laboració de famílies enteses i voluntàries, hem pogut anar fent-ne tots els cursos. Ara ja tenim formació suficient per a ser autònomes en el seu manteniment. 

Aquesta experiència es va presentar a la Jornada d'intercanvi de la Xarxa d'Escoles per la Sostenibilitat de Terrassa (6 de juny 2014).



Curs acadèmic: 2013-14
Nivell: Educació Infantil
Àmbit d'implicació: Centre
Capacitat: Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.




Objectius
  • Plantar i/o sembrar diferents llavors i planter.
  • Tenir-ne cura.
  • Observar-ne el creixement i les transformacions que pateixen.
  • Tastar tot allò que hem conreat.
  • Donar la possibilitat als infants de descobrir que d’una llavor en surt una planta que podran menjar. 
Descripció:


Preparar el terreny, deixant que terregin lliurament en un primer moment.
Entre tots, plantar les llavors i el planter (més abundant aquest darrer, doncs s’observa el creixement de manera més immediata i és més adequat per a les edats de l’alumnat amb el que comptem).
Cura i observació del creixement.
Recol·lecta i tastet dels fruits i hortalisses -De l'hort a la boca-.

Valoració:
Hi ha una persona de l’equip responsable del manteniment i seguiment, amb la col·laboració de les famílies que s’ofereixin i la resta de l’equip educatiu. Cal que existeixi aquest càrrec per no descuidar-lo, cal fer-ne un seguiment constant.
Cal adequar molt els productes al calendari del pagès. No voler collir tomàquets a l’hivern, o productes fora de temporada. Amb això t’assegures bastant l’èxit de la collita.
Segons el temps meteorològic la collita se’n ressentirà, però l’alumnat potser no ho entendrà,sobretot a l’escola bressol. Les llavors tarden en créixer, per això apostem per fer major part de planter (observació des del primer dia) i poca quantitat de llavor (doncs la noció del temps en aquestes edats és encara mancada d’abstracció).
Cal anar a l’hort en grups reduïts, doncs el que més agrada als infants és terrejar i potser acaben sepultant algun enciam... 
L’activitat “de l’Hort a la boca” és tot un èxit. Els infants mengen o tasten enciam, escarola, faves, pèsols,... Productes que a casa seva el seu pare i mare diuen que mai han volgut tastar.
Quan ells i elles els cullen, se’ls mengen! 

Conceptes clau:
Hort
Per a més informació, fent clic aquí.
Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.