A l’Escola Sant Llorenç del Munt porten un pla d’atenció a la diversitat molt
interessant, afavorit des de la direcció
per fomentar l’Aula inclusiva. Un treball d’equip on està implicat tot el
centre, Comissió d’Atenció a la Diversitat
CAD , claustre, menjador, etc.
L’atenció a la diversitat com a tasca global de centre
Presentació
Centre educatiu: Escola
Sant Llorenç del Munt
Coordinador/a: Cap d’Estudis, EAP, Especialistes
EE
Curs acadèmic: 2014-2015
Àmbit d’implicació: Centre
Competència: Competència comunicativa, competències artística, competència matemàtica, competència d'aprendre a aprendre, competència
d'autonomia i iniciativa personal, i competència social i ciutadana.
Àrees / Matèries / Mòduls: Totes
·
Organitzar i coordinar les mesures d’atenció a la
diversitat de l’alumnat del centre.
·
Orientar una línia de treball compartida en relació
al suports de l’alumnat.
·
Coordinar les reunions entre els diferents
professionals i les famílies.
Descripció:
Es planteja una trobada setmanal de la Comissió d’Atenció a la Diversitat CAD. El Suport a la
Educació Especial es centralitza en 1 o 2 persones per cicle, mesures que
faciliten la coordinació ja que donen l’opció d’incloure-les dins de cada cicle
com a una mestra més, a més de la feina d’acompanyament individual quan és necessari
dins d’un mateix nivell. Una forma de treball que afavoreix que es coneguin les
dinàmiques de l’alumnat dins de les diferents situacions que es plantegen, donant
l’opció a les mestres de participar a les
decisions de cicle.
D’aquesta manera l’especialista
EE i/o mestre de reforç i el tutor, es coordinen a les reunions setmanals de nivell I acció
tutorial per programar conjuntament. Partint de la programació de l’aula ordinària
per fer les adaptacions pertinents. Una
forma de distribuir i organitzar les diferents intervencions amb l’alumnat amb NEE, contemplades al Pla Anual,
responen a la necessitats dels diferents grups.
Metodologia: Atenció
dins del Aula
· Dues
persones a l’aula amb el mateix paper. Tipus de classe (no magistrals, més
manipulatiu…)
· Permet
l’atenció a altres alumnes
· Contextualitzem
més les activitats.
· Podem
seguir millor els criteris per a l’adaptació dels exercicis.
· Podem
anticipar i prioritzar el treball que convé.
· Els
alumnes no interrompen la dinàmica de la classe.
· La
coordinació amb els tutors és més fàcil.
Metodologia: Atenció fora del Aula
· Organització
de l’alumnat en grups reduïts heterogenis: Racons, tallers, desdoblaments, etc.
· Organització
de l’alumnat en grups reduïts homogenis per a fer un treball globalitzat de les
àrees instrumentals.
· Organització
de l’alumnat en grups de tres o quatre nen/es per fer un treball més
individualitzats
Activitats
· Anticipació
de la informació de les activitats de la classe.
· Exercicis
del mateix contingut adaptats.
· Memorització
i comprensió de conceptes i vocabulari.
· Comprensió
i expressió oral I escrita.
Plans Individualitzats
* Les dades personals,
acadèmiques, nom del tutor/a del pla i resta de mestres i professionals que hi
intervenen; data d’inici del pla i previsió de seguiment i avaluació.
* Avaluació inicial. Nivell de competències actual de l’alumne/a en el prioritari de totes les àrees.
* Proposta educativa:
1) Objectius i competències prioritàries.
2) Altres objectius d’aprenentatge (habilitats personals, socials, i d’autonomia executiva...).
3) Aspectes metodològics generals i/o organitzatius, suports i criteris d’avaluació.
4) Altres objectius d’aprenentatge en l’àmbit familiar, de la salut, del lleure, etc.
* Horari setmanal amb les hores de reforç.
* Programa de treball:
1) Àrea a treballar, capacitats/ competències, objectius, continguts i indicadors d’avaluació.
2) Materials.
3) Calendari de seguiment del pla: periodicitat, participants, reunions i acords.
4) Avaluació final i propostes per al curs següent.
* Avaluació inicial. Nivell de competències actual de l’alumne/a en el prioritari de totes les àrees.
* Proposta educativa:
1) Objectius i competències prioritàries.
2) Altres objectius d’aprenentatge (habilitats personals, socials, i d’autonomia executiva...).
3) Aspectes metodològics generals i/o organitzatius, suports i criteris d’avaluació.
4) Altres objectius d’aprenentatge en l’àmbit familiar, de la salut, del lleure, etc.
* Horari setmanal amb les hores de reforç.
* Programa de treball:
1) Àrea a treballar, capacitats/ competències, objectius, continguts i indicadors d’avaluació.
2) Materials.
3) Calendari de seguiment del pla: periodicitat, participants, reunions i acords.
4) Avaluació final i propostes per al curs següent.
Avaluació:
La Cap d’estudis establirà a principi del
curs un calendari de reunions trimestrals als cicles per poder fer l’avaluació
dels alumnes amb Necessitats Educatives Especials (EE). Sessió d’avaluació
extraordinària a banda de l’ordinària que segueix el mateix procés que la resta
de l’alumnat. (2 informes a EI i 3 a EP). Seguint Els alumnes amb NNE sense Pla individualitzat
(PI) farem constar les adaptacions fetes
i les mesures educatives complementàries que s’han pres a l’informe ordinari.
L’avaluació dels alumnes amb PI ha de
fer referència als objectius establerts en ell i no als objectius generals del
nivell on es troba. L’avaluació qualitativa recollirà el grau d’assoliment de
les capacitats / competències bàsiques.
Valoració i /o conclusions:
La proposta pretén evitar la presència
de més d’un mestre especialista a les classes, mitjançant una proposta de
distribució del personal en funció de
les necessitats que es presenten a cada cicle. D’aquesta manera cada
professional pot estar emplaçat en un cicle diferent i així participar de les
decisions com a un membre més.
Per a més informació:
Correu-e: a8051318@xtec.cat
Blog escola: http://blocs.xtec.cat/santllorencdelmunt/
Canal de vídeos : https://www.youtube.com/channel/UCM-xg7_myw_h4MAeIyliqog