dijous, 17 de maig de 2012

Projecte transversal i interdisciplinari a l'institut Egara. Projecte Boscos.


Cada curs l'alumnat i professorat de l'INS Egara porten a terme un projecte interdisciplinari, com Leonardo da Vinci el curs passat o els boscos aquest any. Tot el centre, a totes  les matèries, treballa el tema, amb diferents metodologies, extensions  i moments del curs.





Coordinador: Joan Carles Otero
Curs acadèmic: 2011-2012
Nivell: Tot el centre
Àmbit d’implicació: Projecte de Centre
Competències: Competència d'aprendre a aprendre, competència artística competència comunicativa lingüística, competència digital i audiovisual, competència matemàtica, competència social i competència de coneixement del medi, competència de Coneixement i Interacció amb el món físic
Àrea: Projecte interdisciplinari
 
Llibre "en línia" realitzat per l'alumnat a literatura i biologia





Objectius:
  • Motivar l'alumnat
  • Proporcionar autonomia als alumnes
  • Generar curiositat
  • Potenciar la col·laboració
  • Estimular el coneixement


Descripció:
Aquest projecte, al ser interdisciplinari, es tracta i avarca cada una de les assignatures i matèries de cada un dels cursos.

A principi de curs s'escull un tema que pugui ser tractat des de totes les matèries i per a tots els cursos, per tant ha de ser un tema força general, com Leonardo da Vinci el curs passat o els boscos aquest any.
Un cop s'ha escollit el tema a tractar es presenta al professorat i cadascú escull com impartir-ho, en quan a metodologia, moment i curs educatiu.

Relació d'activitats previstes per àrees:
  • Música: Sentir i analitzar el Cant dels Boscos, de Dimitri Shostakhòvitx.
  • Visual i Plàstica: Crear el logotip i el lema del projecte transversal d'aquest any.
  • Llengües estrangeresEls alumnes de Francès de 4t d'ESO començen la segona setmana d'octubre a redactar una carta en llengua francesa per tal de sol.licitar pòsters commemoratius d'aquesta celebració de Good Planet. També visionen en francès el vídeo del famós fotògraf de natura Yann Arthus-Bertrand.
  • Matemàtiques: Des del departament s'organitzen les xifres que quantifiquen els boscos, en hectàrees, quilòmetres quadrats, metres quadrats, etc.
  • Ciències Socials: Des d'aquest departament investiguen com afecta a la societat actual la salut dels nostres boscos. 
  • Tecnologia: Realització i restauració de casetes per a ocells. 
  • Educació física: Realització d'una cursa d'orientació per tal de commemorar l'Any Internacional dels Boscos. 
  • Llengües Els alumnes de 3r d'ESO tracten través de Llengua Castellana les criatures fictícies i mitològiques del bosc amb la utilització del clàssic de Washintong Irving La leyenda de la hondonada dormida. També, a 4t d'ESO, es llegeixen fragments de El bosque animado, de Wenceslao Fernández Flórez i es busca informació i fotos sobre els arbres de Galícia. En altres cursos, es centren en el paper dels boscos tant als contes tradicionals com a les aventures dels cavallers de la Taula Rodona. 
  • Ciències Experimentals: Al Crèdit de competències bàsiques de 3r, han treballat el bosc mediterrani a través del bosc de la serra de Galliners. Els alumnes de 4t dels itineraris científic i tecnològic visiten el Cosmocaixa on treballarem el bosc inundat. Durant el curs es plantaran arbres al pati del Institut. 
Metodologia i recursos utilitzats:
S'exposa el procés metodològic de dues de les activitats que es realitzen dins d'aquest projecte transversal.

Llibre electrònic "El bosque animado"

Es treballa de forma interdisciplinar llengua i literatura castellana i biologia. Els destinataris són els alumnes de 4t d'ESO. 
Es redactarà un llibre electrònic sobre els boscos i des de biologia s'investiguen els tipus de fulles, arbres i boscos des dels diferents punts de vista que avarca la biologia. Aquest treball es va fer en petits grups.

Un cop finalitzat l'estudi es va introduir en un llibre electrònic, activitat que es va coordinar des de la matèria de llengua castellana.

Plantació d'arbres 

Durant tot els curs els alumnes de 4t d'ESO planten un arbre per cada classe amb l'ajuda d'un professor expert i són els reposables del seu manteniment, d'aquesta manera s'aconsegueix conscienciar a l'alumnat de la importància de preservar els boscos, es fan seu aquell arbre i veuen el llarg procés, que en altres assignatures ja han pogut llegir, del creixement d'un arbre.

Valoració:
El professorat valora positivament aquest projecte. L'alumnat té molt bona motivació i es millora el nivell competencial d'aquest.

Conceptes claus: 
  • Projecte interdisciplinari
  • Eix transversal
  • Cooperació
  • Motivació

Per més informació, podeu visitar el web del centre fent clic aquí, i també el bloc amb totes les activitats que s'han portat a través fent clic aquí
Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.