Coordinadores: Montserrat Garrofé i Pepa Martín
Curs acadèmic: 2010-11
Nivell: Secundària
Àmbit d'implicació: Projecte de centre / Pla estratègic
Competències: Aprendre a aprendre, Comunicativa lingüística i audiovisual, Autonomia i iniciativa personal, Tractament de la informació i competència digital...
Àrees: PCL (Projecte de Competència lingüística), Llengua catalana, Ciències Experimentals, ... |
Objectius:
- Millorar en tècniques de recerca
- Millorar les capacitats de comunicació
- Aprendre a compartir el coneixement (treball cooperatiu)
Descripció de l’activitat:
Es proposa als alumnes de 1r ESO.
El grup de treball tria el tema que vol presentar, a partir d’un àmbit general proposat pel professor/a.
Exemples: Els invents, L’art i els artistes…
- El professor/a orienta a elaborar un primer guió de treball per començar la recerca.
- El grup planifica i temporitza les diferents tasques.
- Recerca d’informació a diferents fonts, tot elaborant un esborrany del contingut.
- Redefinir de nou l’índex definitiu del treball.
- Elaborar un escrit complert i amb tots els punts ampliats i molt ben definits.
- Elaborar el Power point com a suport dels conceptes importants que s’explicaran.
- Cercar imatges de suport visual, revisió estètica i formal de la presentació i revisió ortogràfica.
- Preparar activitats pels alumnes de 6è (prèvies /posteriors) com ara: preguntes, sopa de lletres, relacionar conceptes,..
- Pensar possibles preguntes que farien els alumnes, i preparar les respostes.
- Preparar l’exposició oral. Com ho faran?
- Una tarda a casa d’un company
- Una tutoria amb el professor/a de PCL
- Una presentació a l’aula amb la resta de companys d’altres grups (seràn avaluats pels seus companys amb una taula d’observació) A partir d’aquesta valoració es modifica i millora el treball.
A l’escola primària
- Els alumnes es presenten i agraeixen l’oportunitat de poder presentar el seu treball a l’escola que havien estudiat.
- Expliquen i justifiquen el tema que presentaran
- Fan alguna activitat prèvia per motivar l’atenció de l’alumnat. Pregunten què en saben, si en tenen alguna experiència…, si es pot, relacionar-ho amb un fet actual.
- Comencen i fan ordenadament la presentació tot passant les diapositives.
- Demanen si tenen dubtes, o volen expressar l’opinió sobre algun aspecte.
- Proposen l’activitat que s’han pensat i la reparteixen.
- Poden fer una correcció conjunta o bé recollir l’exercici.
- Finalment demanen si els ha agradat d’aprendre el que han explicat.
- Agraeixen de nou l’atenció i el treball dels companys de 6è.
Metodologia i recursos utilitzats:
Els alumnes han treballat a l’aula (1 hora setmanal PCL). Cada alumne podia treballar amb el seu PC (educat 1X1).
També han anat a la biblioteca per fer treball de recerca bibliogràfica.
El canó i PDI per fer les presentacions de cada grup a l’aula.
Els alumnes de 4t d’ESO que feien una optativa d’audiovisuals, van participar en la gravació i muntatge.
Professor: Enric de la Primavera
Valoració i /o conclusions:
Es fa una valoració positiva de l’experiència.
Els alumnes aprenen a ser més responsables quan treballen de forma cooperativa, ja que són conscients que el treball i implicació personal afectarà la qualitat i el resultat final del treball del seu grup.
Conceptes claus:
- Treball cooperatiu.
- El que aprenem bé, ho podem ensenyar. (Joves mestres)
- Ús de les TAC.
- Tècniques de expressió oral: llenguatge verbal i no verbal.
- Compartir un projecte: Primària-Secundària