dimarts, 26 d’abril de 2011

A primer d'ESO llegim els clàssics. Institut I. Blanxart


Els alumnes de primer d'ESO de l'INS Investigador Blanxart llegeixen obres clàssiques com ara el "Lazarillo de tormes contado a los niños" de Rosa Navarro Durán i el "Don Quijote de la mancha contado a los niños" també de Rosa Navarro Durán. Es fa tant lectura en veu alta, com lectura individual, amb una posterior posta en comú. Finalment, l'autora dels llibres va visitar el centre i els alumnes vam poder dialogar amb ella.




Coordinador/a: Berta Serra            
Curs acadèmic: 2010-11
NivellEducació Secundària Obligatòria 
Àmbit d'implicació: Forma part del Pla Estratègic de Centre i  han  participat els alumnes de Primer d'ESO.
Competències: Competència artística i cultural. Competència lingüística i Competència d'aprendre a aprendre.
Àrees: Aquest projecte està vinculat a la matèria de Llengua Castellana i Literatura.
 
Veure fotografies


 

Objectius:
  • Millorar els resultats acadèmics 
  • Fomentar el respecte i el gust per la cultura i la lectura

Descripció:                                   

Les obres clàssiques que han llegit els alumnes han estat:
Lectura 1) Lazarillo de tormes contado a los niños por Rosa Navarro Durán.
Lectura 2) Don Quijote de la mancha contado a los niños por Rosa Navarro Durán.


Aquesta experiència s'adreça als alumnes de primer, en especial a alumnes nouvinguts amb un baix nivell de llengua castellana. En total, participen 35 alumnes de 1r ESO.
La lectura número 1 es fa al primer trimestre, en 8 sessions d'una hora setmanal (2 mesos)
La segona lectura s'ha fet intensiva en dues setmanes del segon trimestre: 4 hores setmanals (2 setmanes)
En general, aquestes classes de lectura són molt engrescadores tant pels alumnes com pels professors, tothom participa, escolta, i es nota que estan molt interessats; fins i tot fóra de l'hora de lectura o mesos després d'haver-la acabat, en segueixen parlant.
En fanalitzar es fa una avaluació objectiva: 15 preguntes amb resposta tancada (a, b, c) per evitar les limitacions dels alumnes que no saben escriure.

Metodologia i recursos utilitzats: 

L’institut es fa càrrec de la despesa econòmica: es compren 40 llibres, 20 exemplars de cada novel·la que quedaran pel fons del seminari de castellà i que podran ser utilitzats en propers cursos.
Segons el nivell de coneixement de la llengua: bé llegeixen a classe en veu alta, (reforçant la lectura amb la pissara digital per explicar les paraules o conceptes més difícils, veure mapes i llocs, etc.)
o bé fan una lectura individual i, posteriorment,  comenten en grup el que han llegit.
Tots els alumnes poden intervenir per preguntar, comentar, etc.
L’activitat cohesiona la classe i és molt positiva pel grup.
Com a acte final, la catedràtica de literatura de la Universitat de Barcelona Rosa Navarro Durán, que és qui ha adaptat els dos llibres, va venir a l' institut i va parlar amb els alumnes durant una hora i mitja.

Valoració i/o conclusions

Aquesta trobada amb l'autora va ser una experiència inoblidable, tant pels alumnes com pels professors que hi van assistir.
La valoració dels alumnes és molt  positiva, tant pel que fa a la lectura com per la visita de la professora Rosa Navarro. La valoració de les professores participants (Berta Serra i Maribel Rivero), també.
Pel que fa a l'escriptora, Rosa Navarro, va quedar encantada i els alumnes ara només tenen el desig de llegir un altre clàssic.
Els alumnes de primer són, durant un matí, els protagonistes absoluts del què passa al centre. Una persona molt important ha vingut a conèixer-los per parlar amb ells. Tots la volen conèixer i tots podran parlar-hi.
Els nostres alumnes més desfavorits cultural i socialment han llegit els llibres més importants de la literatura castellana, en coneixen els valors i els han fet seus. I demostren que els han entès i els hi han agradat molt.
Els alumnes aprenen que la cultura agermana les persones, que les persones sàvies són senzilles, càlides i properes. Que ser savi no significa ser prepotent i distant.
Com a cloenda de l’acte, els alumnes lliuren a Rosa Navarro un petit obsequi fet per ells mateixos a l’hora de tutoria.
L’ultima activitat de l’experiència “llegim els clàssics” consisteix en escriure una carta a Rosa Navarro. A classe, amb ajuda de la professora, cada alumne escriu el que li sembla més important de la lectura i de l’acte final. Amb aquestes petites cartes es composa un correu electrònic que li enviem a Rosa Navarro agraint-li la seva visita al centre.
Aquesta carta es recollirà al llibre “Tal Com Raja 2010-2011”, que recull els millors textos escrits pels nostres alumnes durant un curs acadèmic. La presentació es fa a la Biblioteca Central de Terrassa el 26 de maig a les 6 de la tarda. Aquest any celebrem la onzena edició. 

Conceptes claus:

Aquesta experiència forma part del Pla estratègic de centre (2010-2014). 
Objectiu 1: millora dels resultats acadèmics. 
Objectiu 2: millora de la cohesió social.
És un projecte del seminari de castellà per millorar la lectura i fomentar el gust per la lectura. A  més, aquest alumnes que viuen en un ambient social i cultural pobre descobreixen la importància de la cultura i reforcen la seva  autoestima.

Si desitgeu ampliar l'informació sobre aquesta experiència o veure d'altres experiències que es desenvolupen al centre, feu clic i accedireu a la pàgina web de l'institut. 
Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.