dimarts, 26 d’abril de 2011

LipDub a l'Institut de Viladecavalls


A l'INS de Viladecavalls han fet un LipDub per treballar la llengua anglesa, millorar el sentit de pertinença al centre i difondre el centre i les seves activitats entre la comunitat educativa. Van partivcipar 40 alumnes d'ESO i batxillerat i es va preparar  cooperativament tota l'activitat: triar la cançó. la ruta, el guió, etc.



Centre educatiu: Institut de Viladecavalls
Curs acadèmic: 2010-11                                                   
Nivell: Educació Secundària, Batxillerat
Àmbit d'implicació: Considerem aquesta experiència educativa com una experiència de centre, doncs, tot i ser una iniciativa de l'àrea d'anglès, va aconseguir la implicació de tot l’alumnat i el professorat de l’institut.
Competències: Competència Comunicativa, Competència Digital, Competència Lingüística (llengua estrangera: anglès).


Àrees: Aquesta experiència de realitzar un LipDub com a mitjà de cohesió i de promoció d’un institut forma part d'un ampli projecte sobre la publicitat i la seva influència sobre nosaltres. L'àrea d'anglès ofereix un projecte a l’alumnat de primer de batxillerat anomenat Advertastic.
 Projecte Advertastic







Objectius: 
  • Treballar i millorar l'anglès 
  • Participar d’una idea conjunta i desenvolupar la capacitat creativa i organitzativa
  • Fomentar el treball cooperatiu entre els membres del centre educatiu
  • Gaudir de l'experiència 
  • Donar a conèixer el nostre institut a través d’un LipDub.

Descripció: Primerament cal explicar que un LipDub és un tipus de vídeo que combina la sincronització labial i el doblatge d'àudio per fer un vídeo musical. Està composat per individus que simulen que canten una cançó que es va escoltant de forma sincronitzada amb el moviment dels seus llavis.  L’aspecte tècnic més rellevant d’un LipDub és que ha d’estar fet en una única gravació, no editada (un pla seqüència)  per destacar la seva espontaneïtat.

Un LipDub demana de: 
  • Espontaneïtat
  • Autenticitat: la gent, la producció i la situació semblen reals
  • Participació: el vídeo no consisteix en la sincronització de llavis d'una persona, sinó d'un gran grup de persones
  • Diversió
Els 40 alumnes i les dues professores que van coordinar el LipDub de l'Institut Viladecavalls van haver de seguir els següents passos:
  1. Aprendre què és un LipDub i visionar exemples per arribar a concretar les característiques d’un bon producte final.
  2. Decidir la cançó que volien representar al llarg del Projecte. Varen escollir la cançó "Don't stop me now" de Queen, coneguda per l’alumnat gràcies a la publicitat i a versions més recents.
  3. Decidir la ruta que volien que seguís la càmera, és a dir, seleccionar aquells espais que volien mostrar en el vídeo. 
  4. Distribuir l’alumnat i el text de la cançó corresponent, així com planificar la decoració necessària, sempre relacionada amb el contingut de la lletra.
  5. Crear un guió gràfic.
  6. Assignar les funcions.
  7. Treballar amb els participants del LipDub, per tal que aquests s’aprenguin  la lletra de la cançó que volen representar i fer diferents assaigs.
  8. Redactar i fer arribar les instruccions a tots els altres participants.
  9. Gravar el Lip Dub, fer una edició mínima (afegir àudio i títols de crèdit) i distribuir-lo.
I un cop seguits tots els passos, fent clic aquí podeu veure el Projecte Final!!

Valoració:
L’alumnat va aprendre a valorar la importància de la coordinació i de la participació de les activitats del centre. El Lip Dub va rebre mill visites a youtube en només 24 hores. El sentiment entre els membres de la comunitat educativa va ser de pertinença, de treball en equip molt satisfactori i d’una acció conjunta on tothom va aportar el seu granet de sorra. «Mai havíem vist la gent tan emocionada amb una cosa que es fa a l’insti», era la conclusió de molts dels alumnes de l’equip coordinador.
Alguns aspectes tècnics són millorables i segurament amb una bona edició, s’hauríen salvat alguns defectes. Vam voler preservar la filosofia del LipDub: natural, espontani, enèrgic i divertit. El procés de disseny i d’elaboració del LipDub de l’Institut de Viladecavalls ha valgut molt la pena. «La meva germana i jo ens el posem cada dia abans d’estudiar: ens dóna molt bon rotllo», ens han explicat dues germanes del centre. Amb això ens quedem: haver aportat al nostre alumnat una experiència que els faci sentir-se orgullosos de la comunitat educativa de la qual formen part.

Si desitgeu consultar la pàgina web de l'institut de Viladecavalls, cliqueu sobre el següent
enllaç.
 


Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.