dimecres, 27 d’abril de 2011

Aprendre el català amb contes a l'Institut Montserrat Roig

A l’INS Montserrat Roig de Terrassa, els alumnes de l’Aula d’Acollida de l’Institut reforcen l’aprenentatge del català fent explicacions de contes a alumnat de P4 de l0'ESC França. A l'hora es millora la cohesió social i integració dels alumnes nouvinguts 


Coordinadora: Marta Carreras Alcalde
Tutorització aula d’acollida: Ferran Ventura i Manuela Pacheco   
Curs acadèmic: 2010-2011  
Nivell: Aula d’Acollida d'ESO i Educació Infantil (P4 de l’Escola França)
Àmbit d'implicació: Projecte Educatiu de Centre, per afavorir la integració de l'alumnat nouvingut a través de l'aprenentatge de la llengua.
Competències: Competència Comunicativa Lingüística
Àrees: El “Projecte Contes" és de caire interdisciplinari:  l’àmbit lingüístic, intercultural i la cohesió social
 




Objectius: Gràcies a l'anomenat Projecte Contes, impulsat a l’Institut Montserrat Roig de Terrassa, els alumnes de l’Aula d’Acollida de l’Institut porten a la pràctica l’aprenentatge del català protagonitzant una explicació de contes a alumnat de P4 d'altres centres educatius.

Per tant, els objectius són:
-  L’aprenentatge del català i la integració cultural d’alumnes nouvinguts, tenint en compte que dins de l’Aula d’Acollida es treballa la lecto-escriptura, l’entonació, la fluïdesa i el vocabulari i l’explicació als nens permet portar a la pràctica allò que s’ha après.
-  Fomentar l'ús del català.
- Fomentar la interrelació d'alumnes nouvinguts amb alumnes molt més petits, afavorint i facilitant així la seva integració.

Com a repte i incentiu per parlar en català, l’Institut Montserrat Roig es va proposar que l’alumnat d’Aula d’Acollida practiqués un conjunt de contes en català, i que les sessions acabessin en una explicació pública a alumnat de P4. El 2010 la sessió es va portar a terme a l’Escola Lanaspa Giralt, i el 2011 a l’Escola França. L’objectiu és que les sessions siguin itinerants, és a dir, que es portin a terme en escoles diferents.  

video
Descripció: El Projecte Contes és una fórmula de promoure l’ús del català per part de l’alumnat d’Aula d’Acollida, integrat per estudiants acabats d'arribar a Catalunya, que s’inicien en el coneixement i l’ús de la llengua catalana.                                  

En l’explicació de contes hi participen una vintena d’alumnes de l’Aula d’Acollida que han arribat a Catalunya en l'últim any, i això els permet, tal i com ja hem explicat millorar l'ús de la llengua. Els contes que es llegeixen en català són clàssics, destaquem: La lletera, Alí Babà i els quaranta lladres, El Rossinyol, Els tres Porquets, La Sireneta, Rínxols d’Or, Bella dorment, La cigala i la formiga, El Soldadet de plom, L’Aneguet lleig, La gallina dels ous d’or, El Sastreret Valent, El Rossinyol, El lleó i el ratolí, Aladin, El vestit nou de l’emperador o Els músics de Bremen.
                                                                                                                                  


Valoració: la valoració d'aquesta experiència educativa ha estat molt positiva tant per part de l’alumnat de l’Aula d’Acollida com els de P4. Mediàticament ha obtingut molt ressò, amb aparicions en diversos mitjans de comunicació (TV3, Info-K, Diari de Terrassa, aterrassa.cat, Ràdio Terrassa, Canal Terrassa, etc...).

Si desitgeu més informació sobre aquesta experiència, o sobre d'altres experiències que s'estan duent a terme a l'INS Montserrat Roig, feu clic aquí i accedireu a la seva pàgina web.

Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.