dimarts, 5 de juny del 2018

Projecte Descobrim Terrassa. Escola Sala i Badrinas

El centre presenta el Projecte Descobrint Terrassa. L'alcalde de la ciutat els va demanar ajuda, ja que la ciutat s’havia tornat boja. Els gegants no sabien ballar, els dracs no treien foc...tot un seguit de despropòsits que cada cicle va haver de solucionar.
Títol: Projecte Terrassa
Centre educatiuEscola Sala i Badrinas
Coordinadors/es: Comissió del projecte Monogràfic de l’escola
Curs acadèmic: 2017-2018

Nivell: Tota l’escola

Àmbit d'implicacióTotes les àrees i competències del currículum de tots els nivells educatius estan integrades en el projecte: Projecte Monogràfic

Competències:
Comunicativa Lingüística i Audiovisual
Artística i Cultural
Tractament de la Informació i competència digital
Matemàtica
Aprendre a aprendre
Autonomia i Iniciativa personal
Coneixement i Interacció amb el món físic
Social i Ciutadana


Objectiu General:
Conèixer els trets més característics de la nostra ciutat, apropant als alumnes a la cultura, història, música i danses, territori i esports de la nostra ciutat.


Objectius Específics:
- Identificar paraules típiques de la nostra ciutat.
- Fomentar el folklore terrassenc a través de les danses típiques, la música jazz i el hoquei.
- Relacionar el projecte amb totes les àrees curriculars.
- Visionar la nostra ciutat a través dels ulls dels infants.

Descripció:
El projecte monogràfic és un projecte que es treballa a tota l’escola, des de p3 fins als més grans una vegada al curs durant un mes.

Aquest projecte va canviant la temàtica cada any. Aquest any l’hem titulat DESCOBRINT TERRASSA.

Com que vivim en una gran ciutat, les temàtiques a descobrir eren molt àmplies així que les vam repartir pels diferents cicles. A educació infantil ens vam centrar en la cultura popular de la nostra ciutat (P3: els gegants, P4: Diables, P5: Castellers i bastoners), al primer curs de cicle inicial van descobrir els mitjans de transport de la ciutat i  al segon curs, van treballar els barris i els parcs i jardins que hi podem trobar. A cicle mitjà es van centrar en la història, uns a través dels monuments i edificis emblemàtics de la ciutat i els altres a partir del vestuari de cada època. També hi va haver una sèrie d’aspectes comuns que van treballar tots els cicles, com l’hoquei, el jazz i la dansa de l’estapera.

Paral·lelament al treball de cada nivell, es va anar fent un recull fotogràfic des del punt de vista dels infants. Ells i elles eren els encarregats de fer les fotos on es recollien les activitats que anaven fent, i amb aquestes fotografies es va fer una exposició el dia de la cloenda.

Tot va començar amb una crit d’alerta per part de l’alcalde dient que a la ciutat hi estaven passant coses molt estranyes: els edificis havien canviat de lloc, els noms dels carrers havien desaparegut, els castellers no recordaven el color de la seva camisa, els gegants no podien ballar, etc. i un cop els i les alumnes de l’escola ho varen posar tot a lloc varem entregar les claus de la ciutat ordenada a l’alcalde.

Aquesta entrega formava part de la cloenda del projecte que varen fer totes i tots els/les alumnes de l’escola  conjuntament amb els i les mestres i les famílies. En aquesta cloenda es podia lluir tot allò que havien après durant el projecte. Cada nivell feia una petita exhibició o mostra d’allò que havien après i va acabar amb l’entrega de les claus i una ballada conjunta al pati de l’escola de la dansa tradicional de Terrassa: l’Estapera.


Metodologia i recursos utilitzats:
El projecte és molt ampli i hem treballat totes les competències i de maneres molt variades als diferents cicles. En tots els nivells s’ha  intentat fer un treball molt manipulatiu i vivencial.

Per iniciar el projecte vam fer un WIX comú a tota l’escola. I vam rebre un vídeo de l’alcalde. En aquest vídeo ens demanava la nostra ajuda, ja que la ciutat s’havia tornat boja. Els gegants no sabien ballar, els dracs no treien foc...tots un seguit de despropòsits que havíem de solucionar a cada cicle.

A infantil, vam rebre visites a l’escola de totes les colles i personatges de cultura popular que vam treballar. Els nens i nenes d’educació infantil van fer els seus capgrossos individualment, una parella de gegants i alguns dracs i cuques de foc. També es van fer els vestuaris de diables, castellers i bastoners, i vam fer les seves danses, vam pujar castells,...

A cicle inicial i mitjà no vam parar de voltar per la ciutat. A inicial vam visitar les estacions dels ferrocarrils de la generalitat i vam creuar la ciutat amb tren, i vam seguir un carril bici. També vam anar a visitar diferents parcs i jardins, vam fer dibuixos, i vam estudiar l’orígen dels noms del barri amb molta documentació que vam anar a buscar a l’arxiu històric de la ciutat.


A cicle mitjà vam sortir a visitar diferents monuments i museus de la ciutat que daten de diferents èpoques històriques: castell cartoixa, museu tèxtil, la fàbrica tèxtil del museu de la ciència, la torre del palau, vam fer ruta per la terrassa medieval, la terrassa modernista...


Ja veieu que va ser un no parar de voltar i descobrir la ciutat.

Vam comptar amb diferents col·laboracions per fer el projecte, fins i tot vam rebre la visita del Rafael Aroztegui i el seu Capgròs, el museu de Terrassa  i l’Arxiu Comarcal del Vallès, van col·laborar en moltes activitats i ens van donar molta documentació.

El dia de la cloenda, l’alcalde va visitar-nos, li vam entregar les claus de la ciutat que ja tornava a estar en ordre i ens va agrair tota la feina feta durant aquell mes i finalment junts vam ballar l’estapera.



    Mostra de vídeos d'activitats del projecte:

    P3:

    En Rafel ens explica com i qui fa els capgrossos a Terrassa.



    P4:
    Visita dels Balrogs, un grup de diables de Terrassa.


    P5:
    Visita de Vanessa la Castellera.


    1r:
    Visita al tren.


    2n:
    Descobrint Terrassa.

    3r:
    Visita a l'Ajuntament de Terrassa.



    4t:
    Visita al Museu Tèxtil de Terrassa.



    Festa de cloenda:


    Conceptes clau:
    Educació infantil: Cultura popular: nans, gegants, dracs, diables, castellers, bastoners. Elements propis de cada colla, vestuari, música de cada colla, confecció i reproducció de capgrossos, gegants, dracs.
    Cicle Inicial: Els mitjans de transport de Terrassa, les línies d’autobusos, carrrils bici, estacions dels ferrocarrils i els barris de Terrassa, història i evolució. Barris i jardins de la ciutat(jardins de la casa alegre de sagrera, parc de Vallparadís i Parc de Sant Jordi).
    Cicle mitjà: Línia del temps. Viatge per la història de Terrassa a través dels Monuments, edificis emblemàtics de la ciutat i vestuaris de les diferents èpoques.  
    Elements comuns per a tots els cicles: El jazz, l’hoquei i el ball tradicional de la ciutat; L’Estapera.


    Per a més informació, es poden consultar les següents webs:


    Blog de l’escola:

    Blogs de les aules:
    • P3:
    https://salaibadrinasprom7a.blogspot.com.es/2018/03/hem-anat-larxiu-comarcal.html
    https://salaibadrinasprom7a.blogspot.com.es/2018/03/un-mati-especial.html

    • P4:
    http://salaibadrinasprom6a.blogspot.com.es/2018/04/ens-visiten-els-balrogs.html
    http://salaibadrinasprom6a.blogspot.com.es/2018/03/aquest-mati-ens-han-vingut-visitar.html

    • P5:
    http://salaibadrinasprom5a.blogspot.com.es/2018/03/venen-els-castellers.html
    http://salaibadrinasprom5a.blogspot.com.es/2018/03/ens-visita-la-vanessa-castellera.html
    http://salaibadrinasprom5a.blogspot.com.es/2018/03/han-vingut-els-minyons.html
    http://salaibadrinasprom5a.blogspot.com.es/2018/03/visita-larxiu-comarcal-de-terrassa.html
    http://salaibadrinasprom5a.blogspot.com.es/2018/03/ens-visiten-els-bastoners-de-terrassa.html

    • 1r:
    https://salaibadrinasprim4a.blogspot.com.es/2018/03/sortida-al-mnactec.html
    https://salaibadrinasprim4a.blogspot.com.es/2018/03/xerrada-sobre-la-bicicleta.html
    https://salaibadrinasprim4a.blogspot.com.es/2018/03/portem-informacio-del-projecte-els.html
    https://salaibadrinasprim4a.blogspot.com.es/2018/03/sortida-el-3-dabril.html
    https://salaibadrinasprim4a.blogspot.com.es/2018/04/visita-una-estacio-dels-ferrocarrils.html

    • 2n:
    http://salaibadrinasprim3a.blogspot.com.es/2018/03/descobrim-terrassa.html
    http://salaibadrinasprim3a.blogspot.com.es/2018/03/fem-darxivers-i-investigadors-de-barris.html

    3r:
    https://salaibadrinascm2b.blogspot.com.es/2018/03/descobrim-terrassa.html
    https://salaibadrinascm2b.blogspot.com.es/2018/03/visitem-el-mercat.html
    https://salaibadrinascm2b.blogspot.com.es/2018/03/suem-de-valent-pujant-la-torre-del-palau.html
    https://salaibadrinascm2b.blogspot.com.es/2018/03/castell-cartoixa-i-savises-de-terrassa.html
    https://salaibadrinascm2b.blogspot.com.es/2018/03/viatjazz.html
    https://salaibadrinascm2b.blogspot.com.es/2018/03/visita-pel-centre-de-terrassa.html
    https://salaibadrinascm2b.blogspot.com.es/2018/03/festa-de-cloenda-projecte-monografic.html

    4t:
    http://salaibadrinascm1b.blogspot.com.es/2018/03/descobrim-terrassa.html
    http://salaibadrinascm1b.blogspot.com.es/2018/03/sortida-vallparadis-i-castell-cartoixa.html
    http://salaibadrinascm1b.blogspot.com.es/2018/03/visitem-la-torre-del-palau-i-el-mnactec.html
    http://salaibadrinascm1b.blogspot.com.es/2018/03/viatjazz.html
    http://salaibadrinascm1b.blogspot.com.es/2018/03/sortida-savis-i-savies-del-textil.html
    http://salaibadrinascm1b.blogspot.com.es/2018/03/festa-de-cloenda-projecte-monografic.html

    Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert, Anna Mondéjar González i Laura Val Gangonells.