Les hores que fan a l'aula depenen del temps que portin a Catalunya i que necessitin pel seu procés d’adaptació i adquisició de la llengua. Tanmateix, s'adapten els continguts curriculars en plans individualitzats.
Centre educatiu: Institut Santa Eulàlia
Coordinador/a: Marina López i Arnau Alemany
Curs acadèmic: 2017-2018
Curs acadèmic: 2017-2018
Nivell: ESO
Àmbit d’implicació: Centre
Competència / Capacitat: Desenvolupen les competències bàsiques dels següents àmbits: lingüístics, de llengua i literatura i cultura i valors ètics, geografia i història a més dels àmbits transversals com són la digital i la personal i social.
Objectius:
|
L’activitat consisteix en l’elaboració d’un mapa mundi de tot
l’alumnat que forma part de l’aula d’acollida. Aquesta activitat s’inicia
durant les primeres setmanes de curs i s’acaba al fina del curs acadèmic. Per
tant, és una activitat oberta que va creixent al llarg del curs i al costat
dels seus protagonistes.
Partint de la importància que té la llengua oral en el nou context
lingüístic en el que es troba l’alumnat nouvingut aquesta activitat proposa una
primera experiència lingüística amb la llengua catalana que simbolitza l’inici
de l’adquisició de la nova llengua.
Mitjançant una targeta de presentació, un mapa del món, una
tauleta o mòbil per enregistrar els vídeos i de l’aplicació de lector de codis
QR, cada trimestre es creen evidències dels avenços en llengua oral que els
nois i les noies van adquirint.
De forma permanent, el mapa mundi es troba a una de les parets de
l’aula. Allà, també estan penjades les targetes de presentació de tots els
alumes on se’ls proposa que hi posin una fotografia seva per fer l’activitat
encara més personal. També, amb l’ajuda d’un fil, l’alumnat enllaça la seva
targeta amb el seu lloc d’origen. D’aquesta manera es pot mostrar, de forma
molt visual, la procedència de l’alumnat que forma part de l’aula d’acollida.
1r trimestre: durant les
primeres setmanes lectives o, per contra, durant les primeres setmanes d’un
alumne vingut durant el curs, s’elabora una targeta de presentació on escriuen,
per una banda en català i per l’altra banda en la seva primera llengua. Les
preguntes són bàsiques: Com et dius?
Quants anys tens? A quin curs vas? Quin dia vas néixer? Quines llengües parles?
Què t’agrada? Què no t’agrada? És important que l’alumne faci l’activitat
escrita i després prepari la seva presentació oral en les dues llengües amb
l’ajuda d’algun company.
2n trimestre: aquest segon
vídeo han de tornar-se a presentar tenint en compte les mateixes preguntes del
primer vídeo. D’aquesta manera els canvis en les competències orals es poden
evidenciar millor. A més, l’enregistrament ha d’afegir l’explicació d’algun
aspecte treballat a l’aula d’acollida el qual hauran d’escriure a la llibreta
abans de fer la presentació oral. Hi ha alumnat que escull explicar una
sortida, altres com treballen a l’aula d’acollida i altres evidencien algun
contingut tractat com pot ser la presentació de la seva família o la descripció
de quina roba porten.
3r trimestre: en aquest
darrer vídeo es pot aprofitar per evidenciar alguna tasca feta a classe
paral·lela a aquesta activitat descrita. En aquest cas, al haver treballat la
temàtica de contes i de diferents estils literaris es proposa que cada alumne
faci la presentació d’una lectura que ha llegit durant el curs. Les preguntes
que cal que responguin són: títol i
autoria del llibre, per què l’has escollit? motius per llegir-lo? per què t’ha
agradat? i on l’has trobat? Un cop feta la tasca escrita es prepara i
s’enregistra la presentació del llibre amb l’ajuda dels companys.
Tasca comuna a tots els trimestres: els enregistraments es fan amb mòbil o amb tauleta i són
compartits amb la professora. Aquesta s’encarrega de generar, cada trimestre,
el codi QR de cada vídeo de manera que una mateixa de targeta de presentació
recull tots els codis QR d’una mateixa persona. Els vídeos es pengen a l’entorn
compartit G-SUITE de Google i mitjançant l’aplicació de lector de codis QR es
poden visualitzar tots els vídeos de forma autònoma.
Valoració i /o conclusions:
Aquesta
activitat té tres fases i es treballen molts aspectes lingüístics i emocionals.
El primer vídeo ajuda a trencar el gel en la nova llengua d’aprenentatge.
Alhora, el fet de presentar-se, també, en la primera llengua permet que
l’alumnat pugui sentir-se millor davant del repte proposat. En els següents dos
vídeos faciliten que l’alumnat prengui consciència dels avenços en expressió
oral que va fent al llarg del curs i que cada cop es senti més còmode davant
d’una activitat on s’hagi d’enregistrar.