dilluns, 14 de maig de 2018

FONT TV, el programa de telenotícies de l'escola Font de l'Alba

Des de fa ja força cursos l'escola Font de l'Alba porta a terme el projecte Font TV. Activitat de gran qualitat que motiva i enforteix la comunicació, l'expressió oral i escrita dels nois i noies.




Títol: FONT TV
Centre educatiu: Font de l'Alba
Coordinada: Raquel Moreno
Curs acadèmic: 2017-2018
Nivell: 6è primaria
Àmbit d'implicació: Centre
Competències: 
Comunicativa Lingüística i Audiovisual
Tractament de la Informació i competència digital
Autonomia i Iniciativa personal

Dimensions: 
  • Expressió oral
  • Expressió escrita
Àrees: llengua catalana, anglès, castellà

Objectius
Els objectius principals d'aquesta activitat són:
  • Treballar estratègies comunicatives
  • Treballar en la recerca d'informació
  • Conèixer l'entorn de l'escola i la comunitat educativa
  • Treballar cooperativament
  • Fomentar l'expressió oral i l'expressió escrita
    Raquel Moreno, coordinadora de Font TV ens explica en què consisteix aquesta activitat:

    Resultat final de l'activitat i alumnes que intervenen en la gravació, edició i realització de l'activitat Font TV:

    Metodologia i recursos utilitzats:
    Activitat transversal que consisteix en fer un programa de televisió anomenat: Font TV. 
    El programa es divideix en 9 seccions on cada grup de 2-3 alumnes s'encarreguen d'una d'elles. Entre els alumnes que fan la mateixa secció s'ajuden amb l'objectiu que surti un programa de qualitat.
    L'alumnat ha de fer un treball de cerca d'informació i de creació de continguts, que servirà de guió del programa. Es publica en el canal de youtube de l'escola.

    Es realitzen dos programes al trimestre i els nois/noies preparen les 9 seccions en petits grups. Per a preparar els programes es dediquen dues hores i mitja per setmana.

    El programa s'inicia amb una presentació on s'expliquen les diferents seccions i sobre què tracten. A continuació, dos alumnes expliquen notícies d'actualitat sobre l'escola (activitats especials, aniversaris, sortides...). A la secció de reportatges, els alumnes indaguen sobre una persona ja sigui interna o externa al centre per conèixer més sobre el seu entorn i el treball que realitza. A més a més, es fa un repàs de l'agenda per poder conèixer els plans a fer a la ciutat i els esdeveniments importants pròxims.
    També realitzen un concurs de matemàtiques amb alumnes convidats d'altres cursos per tal d'implicar a tot el centre. Una altra de les seccions és l'entrevista a un membre de la comunitat educativa on es fan preguntes de tot tipus. També hi ha la secció d'anglès sobre turisme, on s'hi parla sobre les dades, curiositats, tradicions d'una ciutat estrangera. L'última secció abans del comiat s'anomena "Per saber-ne més" on s'hi expliquen curiositats i informació sobre un tema en concret basat en els interessos dels alumnes.

    Actualment han invertit en els recursos ja que han augmentat els focus de llum per tal que la il·luminació sigui de qualitat, en un micròfon que disminueix el so de l'ambient, en un croma per tal de poder projectar imatges, entre d'altres.

    Els alumnes treballen en drive perquè el fet de treballar en petits grups facilita la comunicació entre els alumnes i professora. Dins d'aquest drive la professora va crear una carpeta de recursos on els alumnes hi poden trobar plantilles que els ajuden a desenvolupar la seva secció, idees per les seccions, entre altres materials.
    A l'hora de la gravació, tots els alumnes s'encarreguen d'alguna cosa: ja sigui sortir a la pantalla, com estar darrere les càmeres, oferir el suport del micròfon, encendre i apagar els focus... 

    Una vegada fet el programa la professora l'edita amb el programa Adobe premiere elements 13 tot i que actualment els alumnes estan demanant que se'ls formi per aprendre a editar ells.

    Per augmentar els seus coneixements sobre la comunicació audiovisual es van fer sortides a la televisió local de Terrassa i estan pendents de tenir la oportunitat de visitar els platós de TV3.


    Els recursos que utilitzen per dur a terme aquest programa són els següents:





    Making off FONT TV:





    Avaluació:
    L'avaluació es realitza per coavaluació i per autoavaluació a través d'unes plantilles proporcionades per la professora. És important que es faci d'aquesta manera ja que s'adonen més de quins són els errors i què cal millorar.


    Alguns dels models d'avaluació són els següents:



    Valoració:
    És una activitat molt interessant ja que actualment està molt viu tot el tema de la comunicació audiovisual, d'aquesta manera els alumnes estan molt motivats. Alguns alumnes que no acostumen a tenir èxit a altres àrees en aquesta activitat s'hi impliquen molt i millora el seu aprenentatge, fet que es valora molt positivament.
    L'autonomia que es deixa als nois i noies els enriqueix molt i facilita que treballin i desenvolupin la creativitat.


    Actualment només fan aquest projecte a sisè de primària, encara que estan valorant d'ampliar-la a cinquè per rendibilitzar els recursos i que l'alumnat pugui fer-la durant dos cursos.

    Conceptes clau: televisió
    Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert, Anna Mondéjar González i Laura Val Gangonells.