Centre educatiu: Institut Les Aimerigues
Coordinadors/es: Bet Freixas (Orientadora de 1r) Elo Castaño (Orientadora de 2n i cap d’àmbit), Joan Martínez (Direcció del centre), Jorgina Sanjuan (Orientadora de 3r), Montserrat Vilajosana (Coordinació pedagògica), Susana Fernández (Orientadora de 4t i Batxillerat) Curs acadèmic: 2017-18 Nivell: Educació Secundària Obligatòria Àmbit d'implicació: Centre Competències: Implica totes les competències Àrees: implica totes les àrees Objectius:
|
|
Contextualització del centre
Institut relativament nou (7 anys). Té tres línies de 2n a 4t d’ESO i 4 línies a 1r d’ESO. Es preveu nou edifici pel curs 2018-19
Aspectes estructurals: es realitza treball per àmbits, fet que ajuda a l’atenció a la diversitat i que els equips de professorat de nivell siguin menys nombrosos. Àmbits: TecnoMat, Scienglish i Socitic
Descripció
Aquest projecte es porta a terme des de l’àmbit d’orientació on hi trobem un total de quatre orientadores involucrades. Dins d’aquest àmbit hi ha un referent per a cada nivell de secundària. Per tal de facilitar la seva tasca i la implicació en els equips de nivell estan integrats dins l’aula ordinària i, amb excepció de la referent de 4t d’ESO, no tenen tutoria ni són cotutors.
En el moment que un professor detecta algun desajust, se li comunica al tutor de l’aula i aquest, deriva l’alumne a la referent del grup. La professional referent disposa, de manera suplementària, de 30 minuts cada dia per atendre als alumnes quan sigui necessari.
Mesures universals que es porten a terme per a atendre la diversitat en el centre:
- Atenció a l’alumnat dins de l’aula ordinària
- Desdoblaments de grups. Àrees que es desdobla almenys una hora: pràcticament totes
- Treballar en grups cooperatius
- Grups heterogenis (a partir de les orientacions de les escoles en el cas de 1r d’ESO)
- Professorat tutor i cotutor que tenen 1 hora lectiva de reducció:
- Tutor/a i cotutor/a individuals que es reparteixen els 30 alumnes. Els alumnes fan mitja hora de lectura cada dia, estona que s’aprofita també per fer tutoria individual.
- L’equip de professorat passa de 1r a 2n
- Referent d’orientació de 3r i 4t sempre és la mateixa professional. També és la tutora d’alumnes desescolaritzats. Algunes tasques que realitza amb aquests alumnes són: mantenir la relació amb ells, avisar-los si hi ha alguna oportunitat formativa que els pot interessar, ...
- Cada trimestre es lliuren les notes a les famílies amb entrevista
Metodologia i recursos utilitzats:
Les activitats d’atenció a la diversitat de cada nivell són diferents. A continuació, es presenta una taula on ho especifica:
NIVELL
|
ACTIVITAT
|
EN QUÈ CONSISTEIX
|
1r
i 2n
|
Grups
competencials
|
|
3r
|
Aula
oberta
|
|
3r
i 4t
|
PCO
(Projecte
Curricular Obert)
|
|
4t
|
4t
específic d’adaptació
|
|
4t
|
Aula
oberta
|
|
1r,
2n, 3r
|
Optatives
internivells
|
|
Valoració:
Des de l’institut estan molt satisfets del funcionament d’aquest projecte que promou la cohesió social i fomenta unes bones relacions interpersonals entre els alumnes, permet millorar l’aprenentatge de l’alumnat amb més dificultats i oferir recursos per evitar que siguin exclosos del sistema educatiu.
Tanmateix, una vegada els alumnes es graduen o deixen l’institut, hi ha un servei d’atenció a aquests alumnes així com també d’acompanyament per fer-ne un seguiment més enllà de l’escolarització obligatòria.
Conceptes clau: atenció a la diversitat