
Coordinador: Cristian Clapera
Curs acadèmic: 2016-17
Nivell: 4t
Àmbit d’implicació: Projecte de cicle
Competències: Tractament de la Informació i competència digital, Autonomia i
Iniciativa personal i Artística i Cultural
Àrees:
Visual i plàstica; llengua catalana
Objectius:
|
Metodologia:
Els
nois i noies van rebre la demanda per part dels alumnes de batxillerat de fer
uns titelles per un espectacle que duran a terme aquest curs.
El
primer que van fer va ser crear patrons que els hi servirien per poder
muntar una esfera (estàndard per tots) d’espuma. Una vegada tenien la base,
cada alumne va haver de desenvolupar la seva imaginació i creativitat per tal
de donar-li forma i personalitat al titella. Posteriorment, els ninots van
ser pintats amb esprais i hi van incorporar ulls i petits detalls. Com que l’espectacle es realitzarà a les fosques, els alumnes van haver de pensar alguna idea que permetés que els titelles destaquessin. Així doncs, els hi han
incorporat petits leds i una pintura luminescent a la boca que brilla a les
fosques.
Una
vegada fets els titelles, se’ls va plantejar un altre repte: crear una
estructura per poder guardar i exposar aquestes creacions. Cada alumne
disposava d’una caixa que havia de personalitzar amb el nom del titella. Van
haver d’inventar-se un nom per cada ninot. El nom havia de seguir les següents
premisses: havia de contenir 3 consonants i 1 vocal i, a més, una d’aquestes
lletres hauria de ser la inicial del creador o creadora.
Cada
caixa també disposa d’un codi QR, el qual conté un vídeo del titella i de
l’autor/a i un àudio amb un text que han realitzat anteriorment a l’àrea de
llengua.
Valoració:
Aquesta
pràctica permet a l’alumnat treballar a partir del plantejament de problemes i
necessitats. Estimula la motivació, la creativitat i imaginació dels nois i
noies, a més de sentir-se partícips d’un procés de creació on al final poden
veure i mostrar els resultats obtinguts. A part de treballar manualment, també introdueix l'alumnat al món de les noves tecnologies treballant la creació i l'utilitzat dels codis QR. El seu treball es veu reconegut ja que
serà el protagonista de l’espectacle que realitzarà l’alumnat de batxillerat.
Altrament, quan ja s’hagi realitzat el show, les creacions estaran exposades
als vestíbul de l’institut per tal de que les puguin veure tots els seus
companys i companyes. Així doncs, és una pràctica molt útil i motivadora, que
permet als alumnes treballar col·laborativament i que potencia el treball en
xarxa.
Conceptes clau: titelles, creació, creativitat