
Coordinadors/es:
Curs acadèmic: 2015-16 i cursos anteriors Nivell: Educació Infantil i Primària Àmbit d'implicació: Centre Competències: Comunicativa Lingüística Objectius
|
- Que produïssin textos ben fets, coherents i cohesionats, i que davant dels resultats obtinguts s’engresquessin els alumnes en l’art d’escriure.
- Donar als textos redactats una popularitat important. Els nois/es llegirien les seves composicions en altres nivells, al professorat, als pares i mares en el Centre Cívic o en la mateixa escola i es publicarien en el diari del centre.
- Procurar que tots els alumnes de la classe participin en la divulgació del seu text.
Metodologia
COM ANAR ADQUIRINT NOU VOCABULARI I RECURSOS LITERARIS ADIENTS
- Lectura diària dels llibres escollits per ser llegits a cada classe al llarg del curs.
- Oferir als alumnes lectures de textos degudament escollits pel mestre/a que agradin i motivin els alumnes.
- Aquests textos el mestre/a els escull de diferents llibres de lectura.
- Lectura dels textos escollits per part del mestre/a (model lector).
- Lectura en veu alta per part dels alumnes.
- Exemple: Text Les Gallines de Guinea del llibre de contes de Mercè Rodoreda
- Col·loqui a classe per treballar la comprensió del text.
- Subratllat de paraules que es troben boniques i adequades.
- Subratllat de sintagmes i frases literàries que exposa l’autor/a.
Exemple: Era un cel gris, plomós, tardorenc, buit d’orenetes: expressió que pertany al conte Les Gallines de Guinea de Mercè Rodoreda.
- A la llibreta de recursos es creen diferents apartats a fi de classificar degudament el vocabulari i els recursos literaris subratllats en el text.
Així trobarem un apartat dedicat a:
- La descripció de temps
- La descripció de llocs
- Narració d’un fet conflictiu
- Descripció física
- Descripció psicològica
- ...
- En la primera utilització de la llibreta de recursos es permet escriure textualment el vocabulari (paraules i frases) dels diferents autors.
- A mesura que es van fent servir els recursos cal anar canviant paraules i expressions dels autors per unes de pròpies.
- Finalment mantenint el sentit dels recursos utilitzats pels diferents autors i escrits a la llibreta, se’n crearan de nous amb paraules totalment pròpies de cada alumne/a, els quals mantindran el mateix significat.
- Els alumnes redactaran ja els seus propis recursos
PRÀCTICA
- Escollir un tema de redacció entre alumnes i mestre/a
- Redactar-lo conjuntament
- El mestre/a actua com a moderador
- Cada alumne/a va suggerint noves idees.
- Cada alumne/a utilitza la llibreta de recursos.
- Llegir tot el text elaborat i demanar l’opinió dels alumnes per si pensen que cal fer-hi algun retoc.
- Hi ha d’haver un màxim prudent de vocabulari i frases fetes trets de la llibreta de recursos. No se’n pot fer un abús. Cal que siguin matisos de tot el context.