dimarts, 10 de juny de 2014

Les capses de la memòria. Com explicar la guerra de Successió emocionalment. Escola el Cim

Heus aquí una activitat didàctica realitzada per a infantil, primària (cicle inicial, mig i superior) i ESO, a partir de sis documents extrets de l'Arxiu Històric de Terrassa sobre els efectes de la Guerra de Successió, que s'ha exposat a l'esmentat arxiu i a la Biblioteca Central de Terrassa abans de ser mostrada a la biblioteca de l'escola.
Les capses de la memòria és un treball que consta de tres elements: una exposició, una activitat de geolocalització i un web. Aquest treball l’han realitzat tots els alumnes de l’Escola el Cim de Terrassa: llar d'infants, infantil, primària i secundària. 



Curs acadèmic: 2013-2014 
Centre educatiu: Escola El Cim
Coordinador: Jordi Badiella
Nivell: Infantil, primària, secundària
Àmbit d’implicació: Projecte de centre
Competència: Competència comunicativa lingüística, competències artística, competència digital, competència d'aprendre a aprendre, i competència social  i ciutadana.
Per conèixer altres experiències del centre podem visitar el seu canal de vídeos




A la llar, infantil i primària, la feina va consistir a treballar i viure les emocions com ara la ràbia, la por, etc., i a fer-ne un treball plàstic. Aquesta feina es va sintetitzar en l'exposició: els alumnes de la llar i d'infantil van encarregar-se de pintar un lateral de l'exposició amb els colors de les emocions que hem dit, i els alumnes de primària es van encarregar de l'altre lateral, que van pintar amb els colors de la guerra a la ciutat i de la guerra al cel. Una vegada acabada l'exposició, tots els alumnes de l'escola van visitar-la per recordar el treball que havíem fet sobre les emocions i conèixer una mica més la història de la nostra ciutat. Al web hi ha una guia didàctica perquè els mestres puguin explicar dues coses als seus alumnes. Una: que les guerres són més que un enfrontament bèl·lic i que es actuacions de la gent abans, durant i després del conflicte ens en donen una visió molt interessant des del punt de vista històric. I dues: que amb la visita a aquesta exposició coneixeran els efectes de la Guerra de Successió a Terrassa, que va tenir el seu punt culminant el setembre del 1713, un any abans que les tropes de Felip V derrotessin la resistència de Barcelona.


Vam fer l'exposició a l'escola entre el 23 i el 28 de febrer. La van visitar tots els alumnes amb els seus mestres i també vam convidar-hi les famílies. Del 19 de març al 10 d'abril, vam instal·lar l'exposició a l'Arxiu històric de Terrassa, que és el lloc d'on van sortir els sis documents amb els quals ens vam inspirar. Després, l'exposició va tornar a l'escola i, més tard, del 6 al 16 de maig la vam instal·lar a la Biblioteca Central de Terrassa. Actualment, torna a estar instal·lada a la biblioteca de l'escola, però la nostra intenció és continuar oferint-la, al llarg d'aquest any, a qui vulgui mostrar-la.
Però què explica, aquesta exposició? 
Les capses de la memòria recull sis documents, el primer, datat el 1705 i el darrer, el 1721. Són documents, doncs, que ens parlen dels efectes de la guerra des de vuit anys abans que passés per Terrassa, fins a vuit anys després, quan la situació es va tranquil·litzar.
Els documents són:
Don ve aquest malalt?, de l'any 1710

Geolocalització pels carrers de Terrassa
La visita a l'exposició proporciona tota aquesta informació. Però també era important que els alumnes més grans coneguessin els escenaris de la ciutat on van tenir lloc els fets que s'expliquen en els documents. Per això els alumnes de tercer de secundària van dissenyar un recorregut per aquests llocs amb el programa Eduloc.
I, finalment, d'acord amb l'objectiu de fer difusió de la nostra feina, vam aprofitar l'oportunitat que dos alumnes de primària i dos alumnes de secundària la puguessin presentar en el marc d'una jornada pedagògica sobre els fets del 1714 organitzada pel Departament d'Ensenyament el dia 15 de maig al Museu d'Història de Barcelona. No cal dir que el web que recull el treball, també ens permet de fer-ne difusió, d'una forma constant, a la xarxa.





Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.