Els adolescents de la
Unitat de Suport a l’Educació Especial (USEE ) del Institut de Terrassa,
treballen per projectes. Un d'aquests projectes consisteix en preparar
l’obra de titelles “Els tres porquets”
per presentar-la als alumnes d'educació infantil de la veïna escola França.
Títol: Teatret de titelles “Els tres porquets”
Centre educatiu: INS Terrassa
Coordinador/a: Isabel Pérez i Sonia Carmona
Curs acadèmic: 2014-2015
Nivell: Primer cicle d'ESO
Àmbit d’implicació: Interacció primària - secundària
Competència / Capacitat: Competència
lingüística i audiovisual, Competència d'Iniciativa i autonomia personal.
Àrees /
Matèries / Mòduls: Català, Visual i plàstica, Tecnologia.
Objectius:
- Afavorir l’expressió oral i la
lectura
- Afavorir l’escriptura
tenint cura de les normes més bàsiques
- Saber pendre mesures.
- Afavorir l’autonomia i
iniciativa personal
- Afavorir la implicació dels alumnes de la USEE en el seu procés
d’aprenentatge
- Afavorir les relacions entre els centres de
primària- secundària.
Descripció:
El treball per projectes és una opció metodològica que preten fomentar entre els alumnes un tipus diferent d'aprenentatge, centrat en les seves pròpies motivacions, on els propis alumnes es qüestionen un tema d'estudi, fan una cerca d'informació (llibres, revistes, enciclopèdies, internet...), re-elaboren aquesta informació i la sistematitzen. El tema del projecte el van triar els mateixos alumnes. Un cop triat, es van plantejar que sabien sobre el tema i el que voldrien saber, organitzats en petits grups, van cercar la informació fins poder arribar a respondre els seus interrogants. La
feina es va dividir de dues etapes; redacció dels diàlegs i elaboració del
teatret i decorat. Les tasques es van distribuir segons les habilitats de cada alumne.
El projecte va incloure moltes hores a
l’assaig de l’obra. Finalment es van traslladar els decorats a l'Escola França
i es va representar l'obra de titelles davant els alumnes del cicle infantil.
Metodologia i recursos utilitzats:
Recursos
materials: Llistons de fusta, fulloles, cargols, pintura, cartolines, paper de seda,
aquarel·les, roba,
Metodologia:
El treball del projecte de titelles s’ha basat en el
coneixement dels nens i també en l'ús de
fonts i recursos diversos per obtenir informació i material per l’elaboració
del teatret, escenari, titelles, etc... la lectura de diferents documents i fonts
orals i, ensenyar-los a treballar amb les TIC i els mitjans de comunicació que
estan a l'abast de qualsevol ciutadà.
Crear situacions educatives que permetin a l'alumnat
expressar les seves idees i els seus coneixements previs per tal de poder-los
aplicar al projecte.
Permetre que els alumnes puguin
ser autònoms i entre tots puguin realitzar el projecte, d’aquesta manera es
fomenta el treball cooperatiu i es parla de que cada alumne té unes habilitats
que pot ensenyar al altres, d’aquesta manera es fa una comprensió empàtica dels altres i la relativització
de les valoracions sobre el que és propi i el que és aliè.
Valoració i /o conclusions:
La valoració tant per part dels professionals de la USEE com
per part de la direcció de l’Institut de Terrassa i de l’Escola França ha sigut
molt positiva.
Per conèixer altres experiències de l'escola França podeu visitar el seus canals de vídeos